Thursday, March 27, 2008

RM 0.20 atau RM 2 juta..apa pilihan anda?

Assalamualaikum.

Apa kabo ( loghat muo ) mahasiswa semua? Bagaimana hari2 yg anda lalui?? Ada perubahan di sekeliling..?? Ada perubahan dlm diri anda??


Jom menilai diri seketika...( ramai di kalangn kita suke mnilai org lain, malangnya diri sendiri dirasakan sudah smpurna)

Mana satu hasil penilaian kita ? (sekadar contoh )

1) Duit aku makin bkurang..berat makin naik ...exam makin dekat... rambut makin pnjg...kerja makin bertimbun......hati makin lalai dari-Nya

2) Duit dalam simpanan makin bertambah...berat bdn berlebihan dah kurg... persedian exam makin mantap... rambut ku telah tersisir kemas...tugasan telah ku sempurnakan....hatiku terasa smakin dkt dgn Pencipta

Byk lg aspek yg boleh dinilai..( sebanyak aspek yg anda selalu menilai org lain )

Jom berfikir sejenak!!!!

Kita berbicara soal NILAI seketika..

RM0.20 dan RM 2 juta...mane yg lebih bernilai????
Mesti ramai yg cakap RM 2 juta lg bernilai..setuju tak???

Sebenarnya..
Nilai bukan diukur dengan kuantiti..tapi kualiti..
Kita ambil contoh tadi, seorg hartawan yg mnggunakan RM 2 juta untuk membina rumah mewah untuk bermegah2 dan seorg miskin mnyumbgkan RM 0.20 untuk mmbina masjid. Mana yg lebih bernilai..????

Sebaliknya..jika hartawan itu mnyumbg RM 2 juta untuk mmbina masjid, itu adalah lebih bernilai.. tak perlu dibandingkan dengan si miskin..dia memg tak mampu nak mnyumbg sbnyak itu, cukup sekadar kemampuan. Sesungguhnya, Allah yg berhak mnilai amal mereka.

Begitulah diri kita..ukuran nilai diri kita bukan berdasarkan pandangan mata kasar yg didorong nafsu..tapi nilailah diri kita mgikut neraca agama Allah.

-Dari Mata Pena.. Ke Aspirasi Mahasiswa

2 comments:

sahabat said...

salam
mcm kena kat sesorg je cnth tu...zip beg, dsb...

rafizzi said...

menariknya post ni..