Tuesday, July 15, 2008

“Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak”,














"Minyak." nama yang kini sinonim dengan perkataan "Naik".

Minyak naik dan naik minyak, dua istilah yang berbeza, namun boleh mencetus jalinan yang mampu membahangkan iklim kondusi dunia.

Meninjau senario di Malaysia, bahang udara hasil letupan isu minyak ia semakin terasa apatah lagi sejurus tamatnya debat bertajuk “Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak”, antara Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim .

Di Jordan sendiri, negara timur tengah ini tidak terkecuali dilanda krisis kenaikan harga minyak hasil kelangsungan harga minyak dunia. Malah kenaikan harga minyak semakin memuncak dan boleh dikira sebagai lumrah di sini apabila kenaikan terbaru diumumkan baru-baru ini. Membaca blog seorang sahabat, saya agak terkejut dengan analisis kenaikan harga minyak yang dibuat. Kini harga petrol tanpa plumbum di Jordan sudah mencecah 840 Fils dan harga diesel meningkat ke 770 Fils . (1000 Fils bersamaan RM 4.56) Kenaikan terbaru ini merupakan kenaikan ke-10 dalam tempoh dua tahun dan kali ke-6 dalam sepanjang perjalanan tahun 2008 setakat ini. Runsing..

PEKA atau PEKAK

Tidak dinafikan, kesan kenaikan minyak mencetus fenomena kenaikan harga pelbagai barang dan perkhidmatan. Semuanya NAIK!!

Namun, ada suatu aspek yang kita jarang nilai dan intabih sama ada ia naik atau statik. KEPEKAAN kita tentang isu ini dan usaha kita dalam meneruskan kelangsungan perjuangan di bumi anbiya' ini , adakah sifat peka kita meningkat, ataupun sifat pekak kita tentang isu ini semakin melarat.

Ya, tidak dinafikan kenaikan biasiswa bagi pelajar tajaan MARA dan JPA baru-baru ini sedikit sebanyak menimbulkan kelegaan buat yang ditaja. Namun bagaimana pula dengan yang lain, terpaksa meneruskan kehidupan dalam keadaan yang semakin menyempitkan.

Output

Output tidak akan terhasil seandainya tiada input. Seandainya input yang digunakan adalah tinggi, amatlah rugi sekiranya input yang terhasil adalah tidak memadai. Sekadar ada, cukup..

Perjalanan ulang-alik dari syari' jamiah ke JUST yang memakan masa lebih kurang 30 minit setelah bertukar bas sebanyak dua kali memberi ruang untuk saya berfikir dan memuhasabah diri. Tambang semakin naik dan tidak turun. Saya sudah menikmati kenaikan tambang sebanyak tiga kali walau masih di tahun satu. Kini, saya perlu membayar 1.1o JD setiap hari untuk ke jamiah, nilainya semakin meningkat. Timbul di benak fikiran saya, " kenapa outputku tidak setimpal dengan input yang terpaksa dibayar tinggi dengan wang yang diamanahkan kepada aku?".

Begitu juga dengan kehidupan seharian kita selaku mahasiswa. Kenaikan harga minyak juga turut memberi impak kepada kehidupan berpersatuan kita. Kini, kos untuk melaksanakan sesuatu program juga akan bertambah terutama dari aspek pengangkutan dan makanan. Alangkah ruginya seandainya output dari program tidak setimpal dengan input yang dikorbankan. Program yang bermanfaat tidak mendapat sambutan, kalau adapun tatkala waktu santapan. Di sinilah pimpinan dan ahli perlu memainkan peranan, menghargai peluang dan ruang yang masih wujud dan diberikan dalam keadaan semakin kesempitan.

Ingatlah, pepatah ada menyebut, sediakan payung sebelum hujan. Renung-renungkan.


No comments: