Monday, September 29, 2008

Cinta Dua Adam

Dari jendela kamarnya, Anwar memandang tepat seorang kanak-kanak perempuan Arab yang leka bermain dengan saudaranya, comel. Segera fikirannya dilayangkan pulang ke tanah air tercinta, sebuah bumi hijau yang subur dan penuh dengan pelbagai warna.

Jalur-jalur kenangan sebulan lalu menari di anak matanya. Rindu pada ibu, ayah dan saudara sedarah dagingnya mencengkam, apatah lagi menjelang Syawal yang bakal tiba. Tampang mereka jelas di mata.

Kakinya melangkah meninggalkan jendela yang memberikan ruang cahaya masuk ke kamarnya yang sederhana. Langkahannya menuju ke meja komputer yang dibelinya untuk kegunaan belajar dan kerja-kerja persatuan.

Melihatkan komputernya, Anwar terkenangkan sikap rakan-rakannya yang menghabiskan ratusan dinar untuk membeli keperluan dan tidak kurang yang menuruti kehendak dan kemahuan nafsu. Maklumlah, peningkatan biasiswa sedikit sebanyak mengubah cara hidup mereka.

"Klik".

Anwar menekan tetikus dan jemarinya pantas menari di papan kekunci. Paparan akhbar elektronik tertera. Dia menyoroti isu-isu semasa di negaranya walaupun kadang-kadang dia berasa jelek dan mual dengan berita yang tidak menjana pemikiran masyarakat di negaranya.

Lirikan matanya tertarik kepada satu artikel tentang persiapan orang ramai menyambut hari raya. Meriah dan mewah. Memang menjadi budaya masyarakat yang berkemampuan di negaranya, semuanya baru menjelang tibanya Syawal.

"Anwar, hidup ni kene berjimat. Apa guna hidup bergaya kalau kedana." terngiang pesanan arwah nenek di cuping telinganya.
"Dan apa guna kiranya kaya berharta, tapi miskin akhlaknya". suara itu bergema lagi.

Bibirnya basah menghadiahkan Al-Fatihah buat insan yang banyak menyuntik sentuhan hati manusiawi di dalam dirinya. Disudahkannya bacaan Ummu Kitab itu sambil dipasakkan hatinya untuk mengikut pesanan azimat arwah neneknya.

Tangannya menggerakkan tetikus, ruangan Dunia menjadi fokusnya pula.

SEBAK.

Hatinya tersentuh dan dihuni rasa yang bercampur sedih, geram dan pilu melihatkan gambar sekumpulan saudara seaqidahnya yag dihalang menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Aqsa. Mereka menjadi pelarian di tanah kelahiran sendiri. Perjanjian damai yang berjela-jela tidak menyebelahi mereka, bahkan semakin menghakis hak mereka.Sudah ribuan jiwa terkorban, sudah jenuh linangan air mata si ibu menangisi pemergian anaknya, sudah hilang suara anak kecil atas teriakan mereka.

Lontaran walau hanya seketul batu ke arah kereta besi yang menggila oleh si anak belasan tahun cukup menggambarkan perjuangan mereka. Namun masih ada negara-negara yang kononnya melaungkan negara seaqidah mereka, tapi hanya mengisi perut masing-masing, memilih mendiamkan diri berbanding bersuara.

Cukup berbeza dengan situasi di negara Anwar. Syawal di negaranya disambut dengan dentuman meriam dan mercun walaupun dilarang oleh pihak berkuasa, namun di Palestin, dentuman bom dan senjata silih berganti memburu mereka.

Tanpa di sedari, butir-butir jernih mengalir dari hujung korneanya. Doa dipanjat kepada Yang Maha Berkuasa untuk melindungi saudara-saudara dan memberikan kemenangan kepada yang hak!

Buzz!!!

Gegaran gelombang bunyi itu menyentak lamunan perasaannya.

- sekadar mevariasikan penulisan blog ini. sekadar mencuba. maaf andai ada terguris rasa.kalau berkesempatan,ada sambungannya.

8 comments:

dr.anonymous said...

aaaaaaaaaa....naqeb!!! bua cerpen!!! bingung aku!! aaa!

Anonymous said...

Naqeb sweeeeeeeeeeet..............makes me sweat.............................................................................................................sile variasikan lagi.....

kekasih rahsie....

Naqeb Sulaiman said...

dr.anonymous,
kenapa harus dr.bingung?? :)

anonymous,
kasih sahabat ukhuwah namenye.
InsyaAllah.

c's said...

pendek tapi sedey+sebak...

keep up!! touch up agi.. ayat cantik, walau xde letak unsur puitis yg ketara.. tapi maksud smpi ke hati..

:)

Naqeb Sulaiman said...

c's radin, thanks 4 comment.
sy bukn puitis orangnye.
sekadar cubaan. :)

Anonymous said...

salam.
jalan2 dlm internet, termsuk dlm blog ni.

permulaan cerita yg baik.
perkembangan cerita yg baik.
& cerita digantung dgn baik jg.

tersedar kejap, untungnye jd rkyt Msia.
hrp dpt disambung ek.

oh ye.
jmput dtg blog.

sekian.

Naqeb Sulaiman said...

wasalam frenzy.

InsyaAllah.

syukran atas jmputan.

dan said...

wow..bakat dah ada, bila nak menulis? marwan dah maju selangkah, bila lagi enta?

smg berjaya. maafkan temanmu ini.