Monday, October 19, 2009

Persatuan yang melumpuhkan ahli

Saya ragu-ragu untuk menulis tentang tentang isu ini, kerana menulisnya menuntut untuk saya membuktikan sesuatu, menuntut untuk pembukaan minda dan perilaku.

Satu persoalan yang bermain di fikiran saya sekarang,
benarkah berpersatuan itu boleh mengganggu akademik ahli?

Adakah ahli yang aktif berpersatuan, memegang jawatan dan posisi penting yang memerlukan komitmen mingguan, bulanan malah tahunan, lalu gagal dalam peperiksaan, lalu kesimpulannya aktif berpersatuan boleh mengganggu pelajaran?

Benarkah? Dan salahkah persatuan kerana wujudnya situasi sebegini ?

Satu lagi persoalan lain ingin saya timbulkan, bagaimana dengan ahli yang memegang jawatan dan posisi penting yang menuntut kesediaan berkhidmat 24 jam, dan akhirnya cemerlang dalam pelajaran, haruskah dibuat kesimpulan aktif berpersatuan mampu meningkat potensi untuk menggarap warna-warni kejayaan?

Bukankan dua perkara ini bertentangan, lagu apakah status sumbangan persatuan dalam perkembangan akademik ahli yang menggerakkannya, tidak kira dari kelompok yang memimpin hingga kelompok yang terpimpin.

Bagaimana pula isu tentang yang tidak aktif berpersatuan, tetapi merosot kecemerlangan pelajaran, haruskah dijadikan alasan untuk mempertahankan persatuan dari isu yang membelenggunya ? Atau tiada kaitan antara kedua-duanya?

Saya yakin jawapan setiap orang berbeza, berbeza mengikut pengalaman dan berbeza berdasarkan pemahaman.

Namun, di sini saya ingin mengajak kita muhasabah dan mengorak langkah dalam berberapa perkara:

1) Bagi sesiapa yang aktif dan memegang jawatan berpersatuan , mari sama-sama kita langkahi berdasarkan keutamaan. Sama-sama kita buktikan persatuan bukan punca kegagalan, malah boleh menjadi pemangkin untuk melakar jalur kejayaan.

2) Bagi yang semua yang terlibat dalam persatuan, tidak kiri di penjuru mana sekali pun, mari sama-sama berusaha untuk menghidupkan budaya berpersatuan yang berjalinan dengan perkembangan ilmu dan akademik agar tidak wujud alasan persatuan menganggu akademik ahli. Fikir-fikirkan bagaimana mampu direalisasikan.

3) Sama-sama kita cuba seimbangkan tugasan kepada semua ahli, jangan biar kelompok tertentu sahaja yang buat kerja, kelompok lain hanya menikmati rasa. Seimbangkan tugas, susah senang dikongsi bersama.

Itu sahaja yang ingin dikongsi saya, sama-sama muhasabah bersama dan mula mengatur jejak langkah agar tidak menyesal di hari mendatang yang masih jauh nun di hujung sana.

No comments: