Monday, October 27, 2008

Debat. Menerangkan atau Bercakaran?

Debat secara terbuka? Sesuatu yang menarik untuk diperkatakan.

Melihat tajuk-tajuk akhbar, segala berita seputar tentang pilihanraya sebuah parti di Malaysia. Kadang-kadang jemu bertamu melihat berita-berita itu.

Debat bukan mahu bercakaran - Khairy


Berita ini menarik sedikit perhatian saya. Malaysia kini sedang mengorak langkah ke arah berani mencuba sesuatu yang tidak dilakukan ketika dahulu. Masakan tidak, debat “Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak”, antara Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya dianjurkan buat julung-julung kalinya. Walaupun pada awalnya DSAI meminta debat itu disertai oleh Perdana Menteri, sekurang-kurangnya kerajaan telah membuka ruang. Soal kandungan perdebatan itu saya tidak berminat mengulasnya.

Kini,
Khairy Jamaluddin menegaskan debat terbuka bagi calon yang mahu merebut jawatan bukan bermaksud untuk bercakaran tetapi bagi menjelaskan prinsip perjuangan masing-masing. Kita nantikan adakah ia benar-benar jadi kenyataan.

Di Amerika Syarikat, debat calon Presiden Amerika Syarikat menjadi satu tradisi
untuk menilai kelayakan calon Presiden. Saya membayangkan ianya berlaku pada pilihanraya Malaysia akan datang. Ya, membayangkan.

No comments: