Monday, November 28, 2011

Kasih Ibu




9 bulan 7 hari.

40 minggu.

Itulah masa yang dinanti dan ditunggu, oleh seorang yang bergelar ibu.

Alhamdulillah, saya baru tamat round Obstetrics and Gynaecology selama dua bulan, satu-satunya subjek yang besar untuk tahun kelima saya di sini.

Dua bulan yang dilalui, semakin saya dalami O&G, semakin rasa betapa pengorbanan seorang ibu memang sukar hendak diungkap dengan bicara.

Sedari awal disahkan kehamilan, hingga cukup bulan, ibu hamil banyak mengalami perubahan fisiologi, malah menanggung risiko dan komplikasi.

Kekurangan sel darah merah, tekanan darah tinggi mahupun rendah, mendapat kencing manis dalam tempoh kehamilan, risiko keguguran, bertarung nyawa dalam proses kelahiran secara normal mahupun dibedah, itulah risiko-risiko yang diambil oleh seorang ibu yang berniat suci untuk melahirkan cahaya mata penawar hati.

Saya sendiri pernah bertemu dengan seorang ibu yang sudah keguguran dua kali dalam tempoh 5 tahun perkahwinan, kandungannya yang ketiga pada saat itu sudah menjangkau 39 minggu, dengan penuh harapan , dia berharap anaknya yang ketiga ini selamat lahir ke dunia.

Tahun lepas juga, semasa round di wad Paediatrics, pernah satu ketika kami bersama seorang doktor bertemu dengan sepasang suami isteri yang sedang menemani bayinya. Kami mengambil 'patient history' , bertanyakan tentang maklumat pesakit dan simptom-simptom yang dialami oleh bayi berkenaan. Kata ibunya bayinya hanya demam biasa, dan akan sembuh seperti sediakala.

Usai buat sedikit pemeriksaan, kami keluar dari bilik pesakit lalu doktor membuka cerita.
Bayi berkenaan sebenarnya mengalami simptom hypotonia, kekuatan otot-ototnya lemah, dan yang mengejutkan anak-anak mereka sebelum ini sudah meninggal dunia disebabkan keadaan yang sama. Ibu itu cuba menyembunyikan dari kami, mungkin kerana tidak tahan menanggung kesedihan, dan penuh harapan agar anaknya yang satu-satunya masih bernyawa, agar terus membesar dengan seperti manusia biasa.

Itulah hati seorang itu.

Cukup tulus, cinta pada anaknya tanpa syarat seawal kehadiran di dunia.

Pengalaman dua bulan di wad ibu-ibu ini, mengingatkan saya, betapa sesungguhnya syurga itu di bawah telapak kaki ibu.


-Terima kasih emak, Puan Suraya Zaman yang melahirkan anak yang degil ini ! :)
- saya sedang round Family Medicine di markaz sihi, pusat kesihatan yang jaraknya 15 minit berjalan kaki dari rumah, jimat duit tambang :)



No comments: