Sunday, December 25, 2011

Andai Cita-Cita Bukan Milik Kita


" Kita jangan kejar cita-cita, kejar makna. Kerana cita-cita adalah pandangan manusia, makna pandangan Allah. "

Kalam Profesor Dr. Muhaya, seorang pakar mata yang menyentuh akal, jiwa dan rasa.

Bicara soal cita-cita, ramai orang menyimpannya sejak di bangku sekolah. Ada yang konsisten memegang cita-citanya, hingga menginjak masuk ke alam mahasiswa.
Dari kecil ingin menjadi doktor, akhirnya setelah berusaha dan diizinkan Allah, kini bergelar pelajar perubatan di luar negara.

Ada juga yang kecilnya menyimpan cita-cita menjadi angkasawan terbang ke bulan, namun semakin dewasa cita-citanya berubah menjadi polis menjaga keamanan.

Cita-cita, ia tidak sekadar disimpan di dalam dada, ia soal kerjaya. Siapa kita akan datang,di mana kita akan menyumbang dan apa punca rezeki buat kita dan keluarga tercinta.


SEGULUNG IJAZAH, SEMAKNA CITA-CITA


Berbicara tentang zaman mahasiswa, rata-ratanya sudah nampak di mata kita mahu menjadi apa, terutamanya bagi sesiapa yang mengambil jurusan yang sememangnya mempunyai bidang yang khusus seperti perubatan, kerujuteraan, polis, tentera, guru dan sebagainya.

Begitu juga yang melanjutkan pelajaran dalam bidang agama, Ustaz dan Ustazah, gelaran yang diterima seawal menjejakan kaki ke tahun pertama.

Mungkin ada mahasiswa yang rasa sudah selesa, seolah-olah kerjaya sudah terjamin apabila sudah berjaya menamatkan kuliah nati.

Kerja sudah dalam tangan katakan!

Namun kita harus membuka mata, hati dan rasa, bahawa KEHIDUPAN TETAP KEHIDUPAN, yang tidak menjamin apa-apa di masa hadapan.

Apa yang menjamin kita dengan kelulusan yang sedia ada, akan berjaya beroleh kerja yang seperti diimpi dan di cita-cita?

Bayangkan andai seorang pelajar perubatan yang bercita-cita menggunung tinggi ingin menjadi pakar bedah suatu hari nanti, namun dalam kembara perjalannya ditakdirkan kemalangan dan hilang sebelah tangannya.

Bayangkan pula andai seorang yang belajar agama luar negara terpaksa pulang ke Malaysia sebelum sempat menggengam segulung ijazah kerana masalah kesihatan ataupun kekangan kewangan.

Adakah ia memberi makna bahawa mereka sudah terkubur cita-citanya?

Contoh yang diberi bukan untuk membuatkan kita bersifat pesimis, menakutkan diri dengan bayang gelap yang tidak pasti.

Tetapi ia adalah sekadar peringatan agar kita tidak overconfident dengan jalan selesa yang sedang dilalui pada masa kini.

Menjalani hari-hari seorang mahasiswa hanya untuk melayakan kita menggenggam segulung ijazah, kita akan lalai dan leka menyedari bahawa zaman mahasiswa ini adalah zaman untuk memberikan makna pada perjalanan kembara ilmu yang dilalui, buat bekal hari mendatang yang belum pasti.


MEMBERI MAKNA

Perjalanan menuntut ilmu adalah satu proses untuk memberikan makna pada kehidupan manusia yang meniti di atas jalannya.

Cita-cita berbentuk KERJAYA, ia akan terikat pada kerjaya tertentu semata-mata.
Kalau doktor itu yang dicita-citakan , andai tidak kesampaian, maka dia akan merasa kegagalan.

Cita-cita mengandungi MAKNA, apa sahaja kerjaya akan menyampaikan manusia kepada makna cita-citanya. Dia akan berusaha sebaik mungkin dalam untuk mendapatkan kerjaya yang dihajati, andai tiada rezeki, bukan bermakna cita-citanya terkubur begitu sahaja, tetapi ruang untuk meneruskan cita-cita masih ada, kerana cita-citanya tidak terikat dengan satu kerjaya semata-mata.

Kembara mencari makna itu sangat luas cakupannya.
Contohnya, kembara 6 tahun pelajar perubatan sewajarnya menjadikan lautan luas untuk dijaring dan dipukat sebanyak makna kehidupan di dalamnya.

Soal rasa empati kepada pesakit, adalah proses memahami makna kemanusiaan.
Bertemu dengan kelahiran, adalah proses memahami erti kehidupan.
Menghadapi saat kematian, adalah proses meyakini akan erti kehidupan selepas kematian.

Bagi yang mempunyai masalah kewangan, itulah pengajaran akan sebuah ketabahan dan kesungguhan dalam perjuangan.
Bagi yang diuji dengan masalah, inilah masa untuk belajar memahami makna keberanian dan kekuatan dalaman.

Makna-makna inilah yang akan jadi bekalan apabila melangkah ke alam kerjaya, walau di lapangan apa sekalipun kita bekerja.

KISAH IMAM SYAFIE RAHIMAHULLAH

Ramai yang mengenali dan mengagumi ketokohan ilmu Imam Syafie.
Di sebalik kebijaksaannya, latar belakang perjalanan hidupnya penuh dengan suka dan duka, hingga beliau terpaksa mengumpul batu-batu, belulang, pelepah tamar dan tulang untuk ditulis di atasnya. Beliau kadang-kala terpaksa ke tempat perhimpunan orang ramai meminta kertas untuk menulis pelajarannya. Beliau sanggup kembara jauh berlapar dahaga demi mencari ilmu penerang jiwa.

Itulah kisah seorang tokoh ulama yang mewariskan ilmunya kepada kita.

Lalu, kenapa harus kita berselimut lena.
Menyulamkan zaman mahasiswa kita dengan penuh senang lenang, seolah-olah jalan yang terbentang di hadapan sana menjanjikan apa yang kita impi dan bayangkan.

Sedarlah, zaman belajar inilah peluang untuk kita menimba segala macam ilmu di dada, baik di dewan kuliah, begitu jua di medan ummah.

Ayuh letakan makna dalam setiap langkah yang ditapaki,
besarkan cita-cita,
biar terbang ke langit angkasa,
dan berpijak di bumi yang nyata!









No comments: