Sunday, November 2, 2008

Kembara di Tanah Jajahan

"Woi, bangun kau dari pembaringan! Perhimpunan akan bermula. Lekas! "

Aku cuba membuka mata, berat yang teramat dan atmaku tidak terdaya. Cahaya samar-samar menembusi kornea lantas memperlihatkan lembaga yang asing bagi aku.

Aduh! Rasa sakit menjalar disegap saraf lantas menggegar sedar manusia.
Aku tersentak hasil sepak terajang lembaga itu ke tulang belakangku. Satu. Dua. Tiga. Arghh..

" Siapa kau? " Aku memberanikan diri walau kecut bertaut erat di hati. Suara lelaki kutinggikan untuk mengusir kebimbangan. Ku cuba bangkit sedaya upaya bertemankan sedikit tenaga yang ada.

Bang!!

Kaget. Tubuhku longlai menyembah bumi yang asing bagiku. Aku tersungkur dan kudratku lebur dengan tembakan itu. Tembakan yang menembusi dadaku, menyalurkan semacam jenis virus yang menyebabkan pancainderaku kehilangan fungsi buat beberapa detik masa. Aku diheret ke satu dataran agam. Datarannya sungguh luas ibarat lautan yang tidak bertepi.

Di sana terdapat lautan lembaga pelik sedang berpesta, menghayun segala-galanya mengikut pekikan yang tidak menentu, sekejap berirama sayu, bertukar gegar gempita . Muzik hitam dan bingar berselang seli membingitkan gegendang telingaku. Tampang mereka seakan-akan manusia, namun wajah nyata berbeza. Sukar untuk menafsirkan siapakah gerangan mereka. Mahkhluk hamba atau si pendurjana.

"Wahai sekalian rakyat jelata. Tunduk kalian kepada Tuan Penguasa Fana, Yang Disanjung, Raja Sekularisme."

Semua tampang itu tunduk menyembah susuk tubuh yang berdiri di sebuah puncak menara. Ada yang menangis dan meronta-ronta, seakan tergila-gilakan susuk itu.

Di sampingnya, muncul seseorang yang seakan-akan wanita berparas indah dengan rona ayu mengalunkan suara merdu gemersik lagu yang menikam batin dan kalbu.
Lautan lembaga menyahutnya dengan jeritan bertalu-talu. Mereka hanyut dibuai keasyikan suara itu.

"Berikan tepukan gemuruh dan hormat bersungguh buat Pemaisuri Penyejuk Maya, Yang Dipuja, Pemaisuri Hedonisme." seekor lembaga berteriakan memberi kata dua, mengajak sekalian jelata memuja mereka.

" Wahai sekalian rakyat jelata, kalian memang mengagumkan beta. Beta bangga dengan kesetian kalian. " suara Tuan Penguasa Fana, Yang Disanjung, Raja Sekularisme bergema.

Aku hanya memandang dengan rasa gerun dan pegun.
" Di manakah aku kini? ".
" Ya Allah." kalimat itu terpacul dari mulutku.

Mereka semua memandang tajam ke arahku. Memandang dengan adunan rasa terkejut, marah, geram dan sedikit riak ketakutan terpampang di wajah pelik mereka.

" Kau!! "

..bersambung

No comments: