Tuesday, July 21, 2009

Transaksi

Alhamdulillah.

3 hari sudah AGM PERMAI kali ke-7 telah berlalu. Tahun ini adalah tahun kedua saya menyertai mesyuarat agung PERMAI, kedua-duanya saya tidak dapat menghadiri dari awal disebabkan pertembungan dengan peperiksaan. Tahun lepas saya tiba agak lewat, usai keputusan pilihan raya diumumkan, saya telah diberi amanah untuk menyertai barisan AMT PERMAI sesi 08/09.

Alhamdulillah, tahun ini saya sempat menyertai mesyuarat agung meski hanya separuh agenda mesyuarat telah berlalu. Sempat saya melihat respons dan kepekaan ahli tentang perjalanan persatuan. Tahniah saya ucapkan.

Sewaktu ucapan pembubaran oleh Presiden PERMAI 08/09, Ustaz Faiz atau nama famousnya di seantero Jordan ini, Ustaz BAHA, satu rasa lega dan syukur saya panjatkan kerana berjaya mengharungi segala cabaran dan tugasan sepanjang memegang jawatan Setiausaha Agung.


Banyak perkara yang saya belajar tentang berpersatuan. Jujur saya katakan, inilah kali pertama saya menjadi setiausaha, mengurus hal surat menyurat yang memerlukan formaliti, menyusun data ahli dan menyiapkan laporan aktiviti. Memang tidak dinafikan, tugasan saya banyak di hadapan skrin komputer, kesannya, kalau komputer buat masalah dengan saya, saya nak marah pun tiada gunanya. Sabar itu pengubat jiwa. :)

Sesi lepas juga banyak kenangan yang terindah. Menjadi pengarah Jom Korban dan dalam pada yang sama berganding bahu dengan Ikhwan dan Hilal dalam menjayakan teater sulong PERMAI berjudul ADHA adalah sesuatu yang tidak akan luput dalam lipatan kenangan.
Ada suka duka yang saya lalui sepanjang sesi lepas, ada jatuh bangkitnya. Alhamdulillah, saya punyai team yang banyak membantu saya yang muda ini, yang senantiasa memberikan sokongan dan panduan. Begitu juga kawan-kawan yang menyokong saya khusunya ahli rumah Bayt Nur yang banyak membantu di saat saya di'pinjam'kan kepada PERMAI buat setahun.

Usai majlis pembubaran oleh Presiden sesi 08/09 selesai, semua AMM kelihatan gembira , setahun sudah berlalu, akhirnya kami berjaya tiba di saat ini. Melihat PERMAI telah mengorak langkah laju di bawah pimpinan Ustaz BAHA. Alhamdulillah.

Presiden PERMAI di Hati 08/09

Di saat Pengarah SPR naik ke pentas, saya sudah mula berdebar. Belum sampai beberapa minit bergelar mantan MT PERMAI, adakah saya akan kembali semula.
Dan akhirnya, Allah telah mentakdirkan segala-galanya.

Presiden PERMAI sesi 2009/2010.

Saya menerima jawatan ini dengan redha. InshaAllah, saya akan cuba melaksanakan amanah Allah dan ahli PERMAI ini sebaiknya. Mohon kalian mendoakan saya agar diperkuatkan Allah dari segenap aspek untuk mengemudi bahtera persatuan zon terbesar di Jordan yang semakin bertambah ahlinya.

Doa dan sokongan kalian ku pinta.

Ya Allah Ya Tuhanku.

Engkau telah bebankan aku dengan

bebanan yang berat di dunia ini…

Maka Ya Allah,

ringankan bebanan aku pada hari akhirat nanti…

~Saidina Umar Al-Khattab~


-blog ini bukan blog rasmi suara Presiden PERMAI, ia masih blog peribadi saya, isu persatuan yang dikupas adalah pandangan peribadi saya
- gugup juga mula-mula nak perkenalkan diri kepada Dato' Duta dan berbual semeja, Alhamdulillah banyak yang dikongsikan kepada saya
- Ucapan Dato' Hasan Ali semalam memang mantap!

4 comments:

Anonymous said...

InsyaAllah..
Saf Permai sessi ni mantap2!!
Moga diberi kekuatan dan dimudahkan urusan kalian, ameen ya Rabb!

Naqeb Sulaiman said...

ameen.
syukran.

Khairul Qayyum said...

fuh mantap r..tabik spring r ak kt ko..huhu

Naqeb Sulaiman said...

tak perlu tabik, aku bukan mejar..:)
doakan aku ye.
selamat bernota sakura. ;)