Sunday, January 22, 2012

Kerana Cinta Badan Binasa




Cinta dan perkahwinan.
Ramai telah menulis tentangnya, dan ramai anak muda yang cukup teruja.

Bagaimana pula dengan cinta dan kesihatan?

Bagaimana cinta yang sering dipuja, boleh memberi kesan kepada kesihatan, malah boleh mengancam nyawa, jika tidak diletakan di tempat yang sepatutnya.

Salah Urus Cinta

Cinta itu satu fitrah, yang tumbuh dalam jiwa manusia. Mengekangnya umpama menahan hempasan ombak dipantai, yang sering datang bersama badai.

Namun, cinta yang fitrah itu bila ia disulamkan dengan nafsu, ia akan mengundang fitnah, menjemput musibah, dan salah satunya memberi kesan kepada kesihatan dan nyawa manusia.

Bagaimana agaknya ?

1) Kecewa Kerana Cinta :

Orang yang saling bercinta, atau bahasa remajanya 'bercouple', semuanya indah-indah belaka, pesanan ringkas panjang berjela, facebook penuh madah pujangga, hujung minggu berjanji temu di taman bunga. Tidak kiralah masih bangku sekolah mahupun sudah memasuki alam kerjaya, bila bercinta, dunia ibarat dia yang punya.

Namun andai ditakdirkan putus cinta, segala-galanya berubah dalam sekelip mata. Kecewa dan merana, dunia jadi gelap gelita. Ada yang berendam air mata berbulan lamanya, bila mengenangkan di tipu oleh si dia yang main kayu tiga. Yang masih belajar, pelajaran terumbang-ambing dipukul ribut menggila. Bagi yang bekerjaya, ambil MC berminggu lamanya.

Kecewa kerana cinta tidak kesampaian, akhirnya mengundang tekanan perasan, makan minum tidak menentu, tidurnya tidak seperti selalu,lalu mengambil pil tidur selalu, akhirnya kesihatan terganggu. Bukankah rugi begitu? Kerana salah urusan perasaan, badan jadi mangsa keadaaan. Apa yang paling ditakuti, kerana kecewa dalam percintaan, nyawa djadikan taruhan, bunuh diri jadi pilihan. Nauzubillah.

2) Cinta Bertuhankan Nafsu

Cinta yang awalnya hanya mengusik hati dan perasan, apabila silap mengambil pedoman dan panduan, membawa kepada lembah maksiat, yang mengundang musibah dan laknat.

'Terlanjur', bahasa yang sering diguna pakai, seolah-olah dunia mengizinkan perbuatan itu jadi biasa bagi orang yang memadu asmara, walhal ia adalah ZINA, yang bukan sahaja mengundang dosa, malah binasa kepada tubuh badan manusia.

Wanita yang mengandung anak luar nikah, akhirnya memutuskan menggugurkan kandungan secara paksa, mengambil pil mahupun teknik pengguguran yang ditawarkan. Kesannya anak yang tidak berdosa dibuang merata-rata, malah jangan kita lupa, ada juga wanita yang meninggal dunia kerana kesan komplikasi menggugurkan bayinya.

Sang buaya yang telah menanam benih secara haram pada wanita yang ditidurinya, ketahuilah bahawa anda telah menyebabkan kehilangan bukan satu nyawa, tetapi dua !

3) Penampilan Penarik Cinta

Ramai yang merasakan kecantikan itu adalah kayu ukur sejauh mana memiliki cinta yang diimpikan. Lalu, ramai yang berusaha menjaga penampilan, agar kekal menawan, agar ada hati yang tertawan.

Kesannya, ramai yang mencuba produk-produk pelangsingan badan, krim-krim muka yang pelbagai jenama, suntikan-suntikan yang dirasakan akan mengawet muda, secara berlebihan malahan tidak mengikut piawaian. Kerana mahu keuntungan sebuah 'kecantikan', demi meraih cinta, akhirnya tubuh badan tersiksa.

Begitu juga dengan isu berat badan, ada yang terlalu obses mengimpikan berat badan yang ideal, hingga akhirnya diet yang tidak bijak dan melampau, dan akhirnya menyebabkan kekurangan nutrisi dalam badannya.

4) Cinta Songsang

Isu yang agak sensitif tetapi hakikatnya perlu ditelan ianya berlaku dalam masyarakat kita. Apabila naluri cinta tidak mengikut fitrah, jatuh cinta sesama jantina, ia mengundang bahana.

Ada yang terjerumus ke lembah homoseksual , yang bukan sahaja terkutuk dalam agama dan sejarah tamadun manusia, malahan mengundang pelbagai jenis penyakit berjangkit yang mengancam nyawa.

Malah, ada yang yang sanggup bergadai wang dan menangung risiko nyawa, membuat pembedahan menukar jantina, agar dapat merealisasikan hasrat cintanya. Akhirnya tersungkur akibat tubuh menanggung derita kesan pembedahan yang dilaluinya.


Mengurus Perasaan, Mencegah Kebinasaan

Saya menulis keburukan-keburukan di atas bukan kerana saya pesimis dengan apa yang dinamakan cinta, namun apa yang ingin diketengahkan adalah kesan dan bahana apabila ia disalah urus dan tidak diletakan di tempat yang sepatunya.

Cinta dipuja, melebihi Tuhan pemilik segala cinta.
Jiwa merana badan terseksa.

Jangan kerana silap dibius cinta,
badan rosak binasa,
mengancam membunuh jiwa!

Kita mampu mengubahnya!


No comments: