Friday, January 13, 2012

Simptom-Simptom Sakit Agama


Melangkah ke arah klinik doktor psikiatri, mata saya tertangkap tulisan ayat yang tergantung pada pintu bilik klinik.

" Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. " - ( At-Talaq : 2 )

Seminggu duduk dalam klinik psikiatri, hari-hari melihat dan menatap wajah pesakit yang membawa seribu satu cerita, membuatkan kepala ini terfikir-fikir apakah kolabarasi antara sakit jiwa ( psikiatri ), sakit jasad manusia ( medical problems ) dan sakit agama ( religious problems ).

Apakah punya hubungkait antara ketiga-ketiga ini, ataunya ia adalah komponen yang berbeza sama sekali.

Jom kita 'usha' sikit lorekan yang saya terfikir semasa dalam bilik klinik bersama doktor dan pesakit yang silih berganti.



Sakit Jasad Manusia, Sakit Jiwa

Berbicara berkaitan dengan sakit jiwa, ada beberapa keadaan yang berpunca datangnya disebabkan berpenyakit jasad manusia ( medical condition ).

Antaranya bila mengkaji berkaitan psychosis, keadaan di mana pesakit mengalami halusinasi, delusi dan juga ganguan pemikiran, ia boleh berpunca daripada beberapa medical conditions seperti melibatkan penyakit saraf dan otak, sistem hormon , nutrisi dan vitamin serta lain lagi-lagi.

Tidak dilupakan, sakit fizikal yang ditanggung boleh menyebabkan tekanan, dan akhirnya membawa kepada penyakit jiwa yang berlarutan.

Bila jasad manusia terganggu fungsi sistemnya, ia akan menganggu akal pemikiran, lalu berlakukan gelaja-gelaja penyakit jiwa.


Sakit Agama, Sakit Jasad Manusia

Apa yang dimaksudkan sakit agama?

Apabila agama tidak dijadikan panduan dalam kehidupan.
Agama dijadikan pecahan-pecahan dan dijuzukan.

Ia boleh berpunca daripada kejahilan, ketidak cukupan ilmu yang menjadi panduan.
Ia boleh juga berpunca dari kedegilan, ilmu sudah diketahui, namun tidak meresap masuk memandu hati.

Apa kaitannya 'sakit' agama dan sakit jasad manusia.

Kita lihat bentuk dan contohnya.

Apabila panduan agama tidak dijadikan batasan dalam pergaulan, lelaki dan perempuan bercampur tanpa batasan, akhirnya mendorong hubungan seks bebas atau bahasa tepatnya ZINA, yang bukan sahaja membekas sebagai dosa, malah mengundang penyakit berjangkit yang merbahaya, penularan virus HIV misalnya.

Begitu juga dengan penyalahgunaan dadah, tunggangan arak yang berleluasa , yang jelas hukumnya haram disisi agama, dan juga jelas kesannya kepada kesihatan manusia.

Rokok pula bagaimana? Ada yang masih mengizinkan diri menyedutnya kerana mengambil pendapat makruh, sedangkah tahu hakikatnya setiap sedutan itu membunuh! Ada juga yang mengetahui akan fatwa haramnya merokok , ( rujuk sini ), namun masih buta tuli, tidak peduli.

Sakit Agama, Sakit Jiwa

Membelek buku rujukan psikiatri, tiada catatan yang tertulis masalah sakit jiwa ini berpunca dari longgarnya pegangan agama.

Kalau diteliti, kebanyakan pesakit jiwa, pernah mengalami peristiwa hitam yang menghantui dan menekan diri mereka.

Kehilangan orang tercinta, tekanan kerja yang memuncak dan menggila, trauma dengan kemalangan dan sebagainya.

Tekanan dan faktor-faktor luar yang menimpa bertubi-tubi, ditambah dengan sakit agama, iaitu hilangnya pergantungan pada Yang Maha Berkuasa, akhirnya membawa kepada sakitnya jiwa.

Lihat sahaja di Jepun, Harakiri , satu istilah membunuh diri, seumpama satu budaya di kalangan orang Jepun demi untuk menjaga maruah kerana malu atau kalah di dalam sesuatu perkara seperti perang atau perniagaan. Bila hidup tanpa arah dan panduan, akal yang ada sudah tidak mampu memandu jiwa.

Sakit Agama, Sakit Jasad dan Jiwa

Apa pertemuan antara ketiga-tiga penyakit di atas, yang mewakili titik hitam pada lorekan gambar saya di atas sana.

Kalau diteliti, sakit agama adalah punca yang boleh mempertemukan ketiga-tiga sakit dalam satu masa.

Contohnya, manusia yang hanyut dalam arus dunia tanpa pedoman agama, melibatkan diri dalam kancah penagihan dadah mahupun pelacuran, akhirnya menghidapi penyakit yang merosakan badan, dan akhirnya tertekan lalu hilanglah kewarasan akal dan jiwa.

Agak ekstrem contoh pelacur dan penagih dadah?

Ok, kita tengok contoh kecil yang mesra dengan kehidupan kita?

Soal pemakanan dan gaya hidup sihat. Apabila makanan secara berlebihan tanpa kawalan, tidak bersenam dan bersukan, pagi bangun lewat hingga ke tengah hari, Subuh hilang entah ke mana, lalu gaya hidup begini mengundang datangnya obesiti, darah tinggi dan pelbagai penyakit yang sangat mesra menghinggap batang tubuh masyarakat hari ini.

Tekanan bertubi-tubi disebabkan penyakit dalam diri, dan faktor-faktor luar seperti tekanan pembelajaran dan pengajian, persaingan dan kompetisi pekerjaan, hubungan kekeluargaan , masalah-masalah dan tekanan ini diatasi dengan cara yang tidak tepat, akhirnya mengundang keruntuhan akal dan jiwa menjadi semakin mudarat.

Ya, semua ini berpunca dari gaya hidup seharian manusia. Tetapi, bukankah ia adalah berkaitan dengan hidup beragama, Ad-din, cara hidup manusia. Apabila ada kesakitan yang tidak diubati dalam cara hidup kita, ianya memberi kesan sedikit demi sedikit kepada jasad dan jiwa, dalam dia ia merebak ibarat barah.

Klinik Agama, Klinik Jasad dan Jiwa

Ramai dalam kita yang cukup segera mendapatkan rawatan dan ubatan di kala tidak tahan menangungg kesakitan badan.

Namun kita sering terlupa untuk mendapat rawatan dan pemulihan di kala terseksa jiwa dan raga. Bila terasa kosong dan bolong, bila jiwa terasa lopong.

Kuliah-kuliah agama yang terbentang luas di masjid mahupun surau di desa, usrah yang diberikan pelbagai nama, kelas mengaji, dan pelbagai lagi aktiviti kerohanian adalah klinik buat jiwa yang sakit dan terdera.

Ustaz-ustaz , yang merupakan doktor agama, harus ambil peluang berkuliah dan berceramah, sebagai medan menjadi pengubat penyakit agama dan jiwa para pendengar ceramahnya.

Buat doktor perubatan pula, dikala manusia sakit yang jiwanya lunak untuk dilembutkan, inilah peluang untuk mendekatkan diri pesakit kepada yang Maha Menyembuhkan.

Buat pesakit pula,jangan lupa, rumah kita juga perlu diusahakan menjadi klinik untuk mengubati 'sakit' agama. Hidupkan solat berjemaah dan bacaan Al-Quran, ukhuwah disubur dan disemai, dalam mujahadah memperbaiki 'kesakitan' agama yang bisa mengundang bencana.

Yakinlah kata-kata Rasulullah SAW:

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."
(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir )

Jom sama-sama rawat ke'sakit'an agama, moga jasad dan jiwa terpelihara.

Wallahu 'alam.





No comments: