Thursday, January 5, 2012

Panggung Adeganranjangah


"Woi, bangun kau dari pembaringan! Perhimpunan akan bermula. Lekas! "

Aku cuba membuka mata, berat yang teramat dan atmaku tidak terdaya. Cahaya samar-samar menembusi lapisan kanta mata lantas memperlihatkan satu lembaga.

Wajah yang menakutkan, kulit bersisik di seluruh badannya.

" Aduh! "

Rasa sakit menjalar disegap saraf lantas menggegar sedar manusia.
Aku tersentak hasil sepak terajang lembaga itu ke tulang belakangku.

" Siapa kau? "

Aku memberanikan diri walau kecut bertaut erat di hati. Suara lelaki kutinggikan untuk mengusir kebimbangan, lalu cuba bangkit sedaya upaya bertemankan sedikit tenaga yang ada.

" Jangan banyak cakap ! "

Bang!!

Tubuhku longlai menyembah bumi yang asing bagiku. Aku tersungkur dan kudratku lebur dengan tembakan itu. Tembakan yang menembusi dadaku, menyalurkan semacam jenis virus yang menyebabkan pancainderaku kehilangan fungsi buat beberapa detik masa.

Selang beberapa ketika, aku sedar dan terjaga.

Aku diheret ke satu dataran agam. Datarannya sungguh luas ibarat lautan yang tidak bertepi.

Di sana terdapat lautan lembaga pelik sedang berpesta, menghayun segala-galanya mengikut pekikan yang tidak menentu, sekejap berirama sayu, bertukar gegar gempita . Muzik hitam dan bingar berselang seli membingitkan gegendang telingaku. Ada yang ralit menonton layar besar, terpampang wajah dan tubuh lembaga seakan-akan manusia, rata-rata wanita berbaju aneh ibarat zaman purba. Sukar untuk menafsirkan siapakah gerangan mereka. Mahkhluk hamba atau si pendurjana.

"Wahai sekalian rakyat jelata. Tunduk kalian kepada Tuan Penguasa Fana, Yang Disanjung, Raja Bakdu ."

Semua tampang itu tunduk menyembah susuk tubuh yang berdiri di sebuah puncak menara. Ada yang menangis dan meronta-ronta, seakan tergila-gilakan susuk itu.

Di sampingnya, muncul seseorang yang seakan-akan wanita berparas indah dengan rona ayu mengalunkan suara merdu gemersik lagu yang menikam batin dan kalbu.
Lautan lembaga menyahutnya dengan jeritan bertalu-talu. Mereka hanyut dibuai keasyikan suara itu.

"Berikan tepukan gemuruh dan hormat bersungguh buat Yang Dipuja, Pemaisuri Omrinu !" seekor lembaga berteriakan memberi kata dua, mengajak sekalian jelata memuja mereka.

" Wahai sekalian rakyat jelata, kalian memang mengagumkan beta. Beta bangga dengan kesetian kalian. " suara Raja Bakdu bergema.

Aku hanya memandang dengan rasa gerun dan pegun.

" Di manakah aku kini? "
" Dunia apa yang aku huni "
" Siapa dia pasangan yang tertinggi dan dipuja puji itu? "


" Ya Allah, bantulah aku. " kalimat itu terpacul dari mulutku.

Mereka semua memandang tajam ke arahku. Memandang dengan adunan rasa terkejut, marah, geram dan sedikit riak ketakutan terpampang di wajah pelik mereka.

" Kau!! "

"Celaka, siapa gerangan kau? "

"Err.. Aku manusia bertaraf hamba. Hamba kepada Yang Maha Berkuasa. Siapa gerangan kalian semua??

"Kau tidak layak bertanya kerana kau penceroboh, kau telah merosakkan perhimpunan suci ini.
Selayaknya kau dihukum tanpa bicara."

"Ini zalim! Mana ada undang-undang yang menghukumi tanpa bicara. Aku mahu keadilan kerana aku tidak melakukan apa-apa kesalahan."

"Sudah! Tangkap durjana ini dan sumbatkan ke dalam tahanan JERISI SAI. Biar dia tahu langit tinggi atau rendah ! "


Bang!!

Gelap.

Malap.

*****************

Malam itu aku ditemani jeriji besi yang memisahkan aku dari dunia yang menakutkan itu.
Dunia yang memuja Raja Bakdu dan Pemaisuri Omrinu. Nafasku tidak menentu dalam kedinginan yang menggigit tulang hitam sambil cuping telingaku menangkap teriakan dan esakan yang bergempita.

Tangisan banduan lain yang disiksa barangkali.

Selang beberapa ketika, mataku lelap dalam sedar, memikir seribu satu kemungkinan yang bakal berlaku.

Tiba-tiba, kedengaran kuakan pintu besi.

"Bangun kau dan ikut aku. Cepat !"

Dengan langkahan longlai dan tangan yang bergari, ku gagahi diri menuruti pengawal itu ke suatu bilik kecil.

"Silakan duduk wahai manusia yang beragama. Maafkan atas kekasaran beta siang hari tadi."

Aku seakan tidak percaya. Susuk dihadapan kini berubah 360 darjah perilakunya. Ku duga pasti ada udang di sebalik batu, manakan boleh berlaku sesuatu jika tidak mempunyai punca. Namun, aku cuba berbaik sangka, mendiamkan diri tanpa sebarang bicara.

"Wahai pemuda , beta ingin menawarkan apa sahaja yang kamu hajati. Sebut sahaja apa yang terlintas di benak nafsumu. Hatta, anakanda kesayangan beta, Puteri Kembanawati pun beta sanggup berikan. Tapi dengan satu syarat..."

Kala itu, tiada suara yang terlontar dari anak tekakku dan hanya diam seribu bahasa membaluti diri. Seribu persoalan datang bertalu-talu ke mindaku yang celaru.

" Sebelum beta khabarkan syaratnya, kau harus tahu seperkara. Sejak kalimah yang terucap di mulutmu didengari rakyat jelataku, mereka hilang upaya untuk berdansa dan meloncat-loncat mengikut irama. Mereka ibarat hilang akal dan punca, ada yang menangis teresak-esak dan ada yang pitam sehari semalam.
Beta khuatir kerajaan beta akan tergugat disebabkan hal ini "

Hatiku takjub akan hal yang berlaku sambil akalku ligat memikirkan jalan dan lorong pilihan yang bakal diajukan sebentar lagi.

" Katakan apa syaratnya? "

" Beta tahu kau orang beragama. Gunakan agamamu untuk memulihkan mereka."

Maksud kau?

"Kau terangkan akan perihal agamu itu, tapi kau perlu juzukkannya. Ambil yang sesuai dan buang yang dirasakan sudah ketinggalan. Putar belitkan dan pastikan ia menjauhkan mereka dari hakikat yang nyata. Kemudian, kau letakkanlah apa-apa jenama baru pada agamamu, biar nampak cantik agar mereka tertarik. Kemudian, kau akan dapat habuan yang beta janjikan."

Aku kaget mendengar tawarannya. Memang sudah dijangka, ada helah yang terselit disebalik perubahan sikapnya.

" Baiklah, aku mahukan kebebasan. Itu sahaja yang aku pinta. "

" Bagus. Beginilah yang beta inginkan dan idamkan. Usai mentari menjengah esok hari, kau akan berpidato di hadapan jutaan rakyat jelata, bertempat di Panggung Adeganranjangah "

*****************

Mata-mata itu merenung dalam-dalam ke arah susuk tubuhku yang terpacak di pentas siasah. Aku berdiri sebaris dengan kerabat kepala mereka. Debar dan gundah hatiku hanya Tuhan yang tahu.

"Bismillah.."

Arghh !!

Ada yang menggelepar, menjerit terketar-ketar dan ada juga yang terkencing ketakutan merata-rata.

" Aku adalah manusia bertaraf hamba, duduk matiku di bawah naungan Allah. Aku menyeru kamu semua kembali kepada-Nya, dia Maha Pengasih dan Maha Berkuasa. Tiada kekuasan melebihinya."

" Tinggalkanlah kalian ideologi memisahkan agama dan kehidupan dunia, jauhilah kalian hidup berkiblatkan hiburan nafsu."

"Jahanam!!! Tangkap dan pancung kepala si pendusta bedebah ini." Tuan Penguasa Fana, Yang Disanjung, Raja Bakdu melaung amarah murka.

Hatiku kecut melihatkan kilauan tajaman pedang yang tersemat di jemari lembaga bertubuh sasa di kananku. Namun, takut lagi atmaku andai menuruti kehendak si iblis itu.

Zapp!!!

Ya Allah!

Rasa sakit menjalar di segenap laluan saraf kepala.

Astaghfirullah.


Aku menggosok-gosok dahiku yang berdenyut akibat terhantuk ke tempat duduk hadapan. Pemandu bas menekan brek kecemasan barangkali. Istighfar ku panjangkan di lidah lantas turun ke sanubari mengenangkan mimpi yang menyelinap masuk ke lenaku sebentar tadi.

Ku lihat jam di tangan, 3 petang. Setengah jam lagi tayangan filem yang dikatakan meletup di panggung akan bermula.

Aku tekad menekan loceng bas dan turun ke bahu jalan.

Niat itu aku batalkan.

Moga aku ditunjukan jalan.

No comments: