Tuesday, January 3, 2012

Selamat Berperiksa!


2012 sudah menjelma. Pejam celik mata, lima tahun sudah kembara saya dalam bidang per'bomoh'an ini, terasa semakin luas apa yang bakal terbentang di depan mata nanti .

Orang selalu kata yang medik ini sukar. Ya, memang sukar, andai tidak dilalui dengan mujahadah dan sabar. Peperiksaan hadir bertimpa-timpa, ditambah nota kuliah yang kalau menghempap badan, boleh pengsan gayanya.

Subjek pula bermacam-macam bentuknya. Saya sendiri allergic dengan ubat yang segala bagai, nama yang pelik-pelik ( terfikir nak letak nama untuk anak pun ada :), side effect yang berjela-jela dan sebagainya.

Belum lagi masuk bab anatomi badan manusia, dari hujung kepala hingga ke hujung jari kaki, alamatnya terkebil-kebil biji mata mahu menghafalnya.

Masuk pula bab yang pernah mengharu biru dan menghantui hidup saya dulu, microbiologi, kuman-kuman yang lebih kecil dari kutu, jenis ini dan itu, buat kepala jadi buntu, tepu.

Sumbat, mampat. Penat, tenat.

Mengharap sinar pelangi, sambil menguyah biskut berteman kopi, selang seli buka FB. Itulah warna-warni yang dilalui hari demi hari.

Sekarang, hobi saya pagi-pagi dengar ceramah-ceramah motivasi, biasalah orang belum berbini, motivasi kena cari sendiri. Sudah kahwin nanti saya bagi motivasi pada isteri :)

Satu hari terdengar satu kata-kata yang berbunyi:


~doktor mengkaji sebaik-baik ciptaan Allah, tetapi masih buta hatinya, memang orang paling buta dalam dunia ~

Alamak, tersentuh dan tersentap hati!

Teringat kalam Allah yang berbunyi:

" Telah kami ciptakan manusia itu dengan sebaik-baik kejadian " ( Surah at-Tin : 4 )

Hari-hari menyelam ke dalam lautan ilmu tentang penciptaan Allah yang satu ini, yang akhirnya kembali kepada hakikat mengenal diri.

Mungkin selama ini hanya menatap bait-bait teori, kini apabila sudah menyentuh badan dan perasaan manusia yang digelar pesakit itu, sungguh dirasai apa itu hidup, apa itu mati.

Hari ini bertemu dengan seorang pakcik di wad psychiatry, lalu ditanya kenapa dia masuk ke sini.

Dengan yakin dia menjawab : " Semua yang masuk sini sebab ada masalah, tidak takut Allah "

Tiba-tiba terfikir, jika benar apa yang dikatanya, maka berbondong-bondong manusia di luar sana yang menunggu masa menghuni sama.

Bertemu dengan seorang lagi pesakit, keluar dari mulutnya satu hadith Rasulullah yang berbunyi:

"Dunia adalah penjara bagi orang beriman dan syurga bagi orang kafir" (HR. Muslim)

Sangat bersyukur, dengan pesakit yang diuji Allah, dapat tazkirah dari mereka, andai diri yang sihat walafiat ini masih buta hati, buta jiwa, rugi sahaja diri tercampak di bidang yang satu ini.


Sekarang, musim peperiksaan di Irbid sudah tiba.
Musim-musim sebegini sangat 'sweet' bagi saya.
Jalan-jalan ke masjid, warung-warung yang men'dale3'kan perut, bahu jalan menunggu bas dan teksi, pasti akan bertemu muka Malizi, bertegur sapa dan bertanya khabar, dan bertanya tarikh periksa, dan saling mendoakan sebelum berpisah pergi . Sweet bukan.

Buat sahabat-sahabat dalam apa juang bidang,
Salam peperiksaan buat semua!
Bittaufiq wannajah. InsyaAllah.





No comments: