Sunday, January 1, 2012

Superhero


“With great power, comes great responsibility”

Pernah dengar ungkapan ini?

Uncle Ben, pakcik kepada Spiderman yang memberi pesan, harapannya moga memberi kesan. Ungkapan ini dipegang oleh seorang superhero, yang menyuntik minda sedarnya untuk mengambil tanggungjawab menjadi penyelamat!

Sedar atau tidak, umur kita akan semakin bertambah, meskipun tidak banyak sangat berubah raut wajah, hari demi hari, peranan dan tugas kita bertambah berat dan bercambah . Dari pelajar tadika, menginjak ke alam sekolah rendah. Kemudian melangkau ke alam sekolah menengah dan seterusnya bergelar mahasiswa. Fasa seterusnya, alam kerjaya dan rumahtangga bakal dilalui, jika umur masih dipinjamkan Ilahi.

Perubahan fasa kehidupan akan menuntut dan mendorong kita untuk membetul dan mengubah pandangan kehidupan kita, daripada hidup untuk MERASAI, kepada hidup untuk MEMBERI , dan pada satu tahap kita akan melihat peluang hidup yang sementara ini adalah untuk MENGESANI .

Superhero

Sedikit contoh, seorang superhero yang baru sahaja memiliki kuasa, akan teruja untuk mencuba sertai merasai kekuatan dan kelebihan yang dimiliki. Namun apabila dia memahami akan makna “With great power, comes great responsibility” , dia akan tergerak ke arah fasa memberi, dengan ertikata menyumbang bakti. Sehingga satu tahap, dia tidak akan cukup sekadar mencuba dan memberi, sekiranya usahanya tidak membuahkan hasil yang optimum dan memuaskan hati. Lalu dia akan berusaha dan berlatih akan usaha itu mengesani, setiap misinya berhasil dengan natijah terbaik!

Begitulah juga kehidupan, apabila menggalas tanggungjawab dan bebanan khususnya dalam tanggungjawab untuk memimpin diri sendiri, organisasi, sahabat dan kenalan, keluarga dan saudara mara, masyarakat dan negara, kejiwaan yang besar perlu ada untuk memastikan kita akan terus konsisten untuk memberikan yang terbaik dalam memainkan dan melunaskan tanggungjawab dan peranan.

Oleh itu, atas dasar kesedaran untuk meningkatkan fasa dan tahap sumbangan kita, segala kelengkapan yang melayakan kita untuk menjadi superhero perlu kita usahakan untuk kita miliki.

Salah satunya adalah kuasa kepimpinan pengaruh melalui PENGUCAPAN AWAM!

Meskipun ia bukan senjata yang menumbang musuh dengan menghancurkan batang tubuhnya, tetapi ia adalah senjata yang menawan hati kawan dan lawan, yang menyusup masuk relung perasaan, hingga memberi kesan kepada pemikiran dan tindakan, agar turut sama menggapai ruang kejayaan!

MILIKI VS BINA

Nanti dulu!

Tiba-tiba timbul persoalan, superhero yang kita lihat di layar perak tidak sama dengan superhero yang ingin kita bina dalam diri kita sendiri. Betul tak?

Kita dimomokan yang mereka punyai kuasa secara tiba-tiba, digigit serangga boleh terus berubah dari yang lembik jadi gagah perkasa, jatuh dari angkasa memiliki kekuatan luar biasa!

Kita pula bagaimana?

Memang kalau ditunggu kuasa itu datang tiba-tiba, sampai ke liang lahad tidak akan muncul tiba. Seperti menunggu kucing bertanduk, kucing sudah mati, kita temangu dan duduk menunggu. Hakikatnya, kuasa itu harus dibina, diusahakan untuk kita miliki. Atas dasar kesedaran akan keperluan memiliki kuasa itu, maka kita harus mulakan , mungkin dari zero untuk menjadi hero, dan mungkin dari yang yang sudah ada asas kuasa, kepada latihan untuk meningkatkan kuasa.

Maka, frasa “With great power, comes great responsibility” akan dihurai dan diungkai menjadi seperti fasa berikut :

MEMBINA => MERASAI => MEMBERI => MENGESANI


Oleh itu, apa tunggu lagi. Jom kita mulakan kembara kita dalam membina kuasa!

2 comments:

ibn suhaimi™ said...

Salam alaik...Dr.Naqib sahabatku...doakan ana menjadi superhero jugak..iya

terutama superhero disisi Allah Ta'ala..Allahurabbi..^_^

ibn suhaimi™ said...

Salam senyuman perjuangan dar teman mu'tah syuhada'...:)