Monday, January 5, 2009

Muhasabah Cinta

Adha meyarung baju tebalnya lalu menghembuskan udara lantas mengepal membentuk wap yang sangat mengujakan pandangan . Semester pertama tahun keduanya akan berakhir hujung bulan ini setelah Adha melunaskan peperiksaan yang bakal menjelma beberapa hari lagi. Tatkala ini sindrom cuti awal sangat ketara walhal doktor-doktor di kuliah masih setia menyampaikan ilmu di dada.

Semenjak dua ini banyak perkara yang mendorongnya memuhasabah diri, mengkoreksi jiwa yang satu pinjaman Ilahi ini. Tatkala Gaza dirempuh dari udara dan terus digempur dari daratan bumi Tuhan, masih banyak saudara sepercaya yang terleka di penjara
dunia.

Hijrah!

Itu sahaja perkara bermain di legar minda pemuda bertubuh kecil itu.

Satu bait kata-kata terngiang-ngiang di gegendang telinga tatkala mendengar ceramah seorang ustaz. Petikan dari sajak yang diabadikan di batu nisan seorang paderi:

Ketika aku di usia remaja,
cita-citaku adalah untuk mengubah dunia.
Tetapi apabila aku meningkat dewasa,
baru ku sedar bahawa dunia tidak pernah berubah.
Lalu aku sempitkan cita-citaku
untuk melakukan perubahan untuk mengubah negara.
Tetapi apabila usia ku telah bertambah aku lihat negara juga tidak berubah.
Dan apabila badanku lemah berada di perbaringan,
aku meletakkan cita-citaku untuk melihat keluarga ku berubah.
Tetapi yang nyata mereka itu tidak berubah.
Dan ketika di perbaringan nazak menunggu kematian,
kali pertama aku berfikir kalaulah yang pertama ku ubah adalah diri ku sendiri,
maka mungkin dengan memberikan contoh teladan yang baik,
keluargaku akan dapat ku ubah.
Dan dengan sokongan keluargaku mungkin aku dapat mengubah negara,
dan siapa tahu seterusnya aku dapat mengubah dunia.

Muhasabah

Dia tahu betapa banyak pun cita-cita yang dimiliki untuk mengubah itu dan ini, selagi mana dia tidak mengubah apa yang ada pada diri, ilusi akan terus jadi ilusi, tidak akan bertukar menjadi realiti.

Di harus muhasabah, muhasabah sejauh mana cintanya.

Muhasabah Cinta
Munsyid : EdCoustic

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

No comments: