Thursday, May 19, 2011

Tanya Hati


Bila direnung kembali catatan-catatan lama, terasa cepat masa berlalu.
Cuba sesekali selak buku-buku nota lama, ataupun koleksi kepingan-kepingan gambar belasan tahun sudah, pasti akan terasa bahawa masa cukup laju berputar, meninggalkan kita.

Kehidupan, sebuah jalan yang panjang.
Sedari kecil lahir dari rahim ibu tercinta, perkembangan manusia itu cukup terjaga dan ada fasanya. Dari menyusu ibu yang punyai sejuta hikmah, terbaring meraung siang dan malam gelita , hingga bisa berjalan dan berlari ke sini sana, tahu mengenal huruf dan membaca, bermain dan tertawa. Dan akhirnya semakin dewasa, mengenal erti kehidupan dengan capahan rasa dan jiwa yang lebih luas, berbekalkan ilmu dan pengalaman, liku-liku kehidupan dilalui hari demi hari.

Bila saat mentari mekar bercahaya, disiram nyaman hujan menyegar bumi, lantas timbul wajah pelangi, ditemani tiupan angin petang, bayu-bayu menampar pipi, indah sekali. Membangkit jiwa dan rasa untuk terus melangkah dan berlari, menuju destinasi.

Kadang, kita akan bertemu hutan yang tidak nampak jalan, penuh duri dan lopak berair lagi licin, ditimpa hujan dari langit tanpa atap peneduh, ditiup angin sejuk menggigit, bisa saja memutus mematah semangat untuk terus melangkah.

Inilah hidup, tak kan mampu berpaut pada batang tubuh sendiri.
Ia terikat dengan fitrah, diciptakan manusia atas nama seorang hamba.
Bila terasa susah dan tiada memiliki, akan memohon kepada Yang Maha Pemurah.
Bila terasa dizalimi, akan menyerah kepada Yang Maha Adil.
Saat sudah merancang segala, menyerahkan kepada yang sebaik-baik Perancang.

Mata, hati dan rasa, tak kan mampu menafikan bahawa dunia ini menyaksikan semacam kecelaruan dan badai melanda. Dari pentas siasah, struktur sosial rakyat jelata, jatuh bangun ekomi semasa, kefahaman agama, pengamalan integriti dalam kehidupan sehari, dan bermacam-macam lagi yang dikategori, bukan dipisah-pisahkan kerana semua itu adalah KEHIDUPAN yang dihidupkan dengan cara hidup, Ad-Deen. Tiada pemisahan sama sekali.

Justeru, untuk mengubah semua itu, tak bisa andai diri tidak diubah sama.
Cita-cita harus besar, harus jelas.
Hubungan ukhuwah dipateri.
Ilmu didalami, dituruti amali.
Saat jatuh, tanyalah hati.
Ke mana kau mahu pergi.
Bersemayam di dunia, atau mengecap nikmat syurgawi.

No comments: