Friday, September 26, 2008

Terbang kembali..

Alhamdulillah.

Kuwait menjadi destinasi persinggahan kami sebelum meneruskan penerbangan ke bumi Urdun, sebahagian daripada dataran Syam yang turut merangkumi Syria, Palestin dan Lubnan. Turut bersama kami dalam penerbangan tadi adalah bakal doktor-doktor yang akan memasuki tahun pertama di Alexandria. Selamat berjuang buat mereka. Alhamdulillah, bertambah ramai anak Malaysia melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah. Biar jauh di mata keluarga dan tidak berkesempatan beraya di Malaysia, namun keberangkatan dengan niat jihad menuntut ilmu akan diganjari dengan kebahagiaan yang baik di sisi Allah. Sementara menunggu penerbangan ke Amman..sedikit catatan untuk pengunjung blog ini yang sudah lama tidak di update..

Timur Tengah..

Baromkeh..matamu di mataku, Salju Sakinah, Syabab Musafir Kasih adalah antara novel-novel yang saya sempat miliki tatkala bercuti di Malaysia. Latar belakang Jordan dan Syria ditambah dengan plot berkisar kehidupan mahasiswa timur tengah dengan budaya ilmu yang sedikit berbeza dengan di Malaysia menarik perhatian saya. Terdapat juga plot yang menggambarkan kehidupan dan integriti masyarakat Arab yang pasang surut, tidak lupa diselitkan juga sikap pelajar Melayu yang terkenal dengan kesopanan tetapi memiliki juga beberapa aspek kekurangan.Apa yang dapat disimpulkan, sesuatu kaum itu dimuliakan Allah bukan kerana keturunan dan kekayaan, namun apa yang yang menjadi kayu ukur adalah sejauh mana penghayatan dan pegangan terhadap Islam .

Budaya..

Meriah.. perkataan yang dapat digambarkan tentang suasana masyarakat Malaysia menjalani ibadah di bulan Ramadhan. Mana tidaknya, kemunculan pasar dan bazar Ramadan yang bercambah ibarat cendawan tumbuh selepas hujan beserta penglibatan barisan artis, ditambah dengan peratusan penurunan harga yang kadang kala tidak masuk dek akal murahnya menjadi identiti suasana menjelang raya di Malaysia. Dalam senario kenaikan harga barang dan minyak di Malaysia, masyarakat kita masih mampu lagi berbelanja dan adakalanya belebih-lebihan pula. Tidak dilupakan, kaca televisyen dan corong radio turut dihiasi dengan slot-slot keagamaan sempena menghormati bulan puasa, tidak seperti bulan-bulan lain yang menyajikan hiburan melampau. Turut meningkat populariti ialah golongan koperat dan pihak-pihak yang memberikan sumbangan kepada yang memerlukan. Alangkah bagusnya sekiranya usaha meningkatkan program mendidik masyarakat agar kembali kepada Islam dan membantu golongan yang memerlukan ini tidak terhad dalam ramadhan semata-mata, harapannya agar ia diistiqamahkan ke bulan-bulan yang seterusnya.

Setakat ini coretan dari Kuwait sebelum tiba di bumi Urdun

9 comments:

Din Paiman said...

salam alaik naqeb, baromkeh matamu di mataku saper penulisnyer yer ???

Zaid Akhtar said...

salam sakinah.
syukran, Doc.
moga bermanfaat.

c's said...

Erk... tak tahu pun novel2 tuh..

naqeb, apsal Zaid Akhtar singgah blog nih.. jeles2..

btw, kullu am wa kullukum, fil urdhun khusoson fi irbid,bikhair, eid fitr, eid saed..

msh pnya baki, moga kita perolehi lailatul Qadr..:)

Anonymous said...

peh..xaci ni..zaid akhtar pun snggah..ak yg suggest nvel2 tuh..(nak gak name..huhu)

c's said...

Syahmi.. klu nak nama pn, jangan la guna anony.. huhu..

ish.. jeles2.. kalau MArwan ada FT.. naqeb ad ZAid Akhtar.. :(

Naqeb Sulaiman said...

wasalam.

din paiman, novel karya ummu hani abu hassan. moga bermanfaat.

zaid akhtar, syukran. buku tu membuatkan ana tak sabar nak balik jordan. teruskan menulis.

radin,jgn jeles ye.
kullu am antum bikhair

syahmi, syukran. name ko naik gak..hehe

dr.anonymous said...

huhuhu..rajin2

dan said...

hmm ummu hani abu hassan tu anak abu hassan morad kan? ada satu lagi novel dia. em kalo xsilap tajuknye ladang hati mustika..

hmm best tak baromkeh tu? sy bru beli tawarikh cinta. tapi tak baca lagi.

maafkan temanmu.

Naqeb Sulaiman said...

dan,

tak tau pula ummu hani abu hassan tu anak abu hassan morad.

best baromkeh tu. ade realiti berpersatuan.

maafkan temanmu ini juga.