Wednesday, July 15, 2009

HARAPAN

Dua hari lagi tempoh berkempen berlansung.
Jumaat ini pilihan raya PERMAI diadakan bagi memilih barisan kepimpinan.
Kempen maya semakin hangat ditambah dengan pembaharuan yang dijalankan oleh JPR PERMAI. Syabas saya ucapkan buat kalian semua yang telah memasuki fasa perubahan dari takuk yang lama.


Create your own banner at mybannermaker.com!



Sehari dua ini, ada yang menyuarakan kekecewaan kepada saya kenapa calon bersifat senyap?
Tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan sedangkan dirinya dipromosi orang.
Kesannya, bagaimana ahli mampu mengukur kesediaan dah halatuju barisan kepimpinan yanga bakal diundinya nanti.

Saya terjeda, kerana saya salah seorang calon pilihan raya kali ini.
Fatrah terakhir sebelum menghabiskan sesi ini, banyak perkara yang saya perlu lunaskan menjelang mesyuarat agung hingga terlupa ada peranan yang perlu saya mainkan dalam memastikan kesinambungan pilihan raya kali ini, ada suara dari calon.

Manifesto VS Harapan

Tulisan saya bukan satu manifesto. Tetapi hanya sebagai harapan dari hati kecil saya agar mampu dijadikan kenyataan oleh semua yang terlibat dalam ruang lingkup PERMAI, yang bakal memimpin dan yang memberi kepercayaan untuk dipimpin.

1) Memaksimakan potensi PERMAI

Seperti semua yang sedia maklum, PERMAI akan mengalami satu fasa pertambahan ahli yang ramai, berkemungkinan mencecah 600 orang ahli.

Bagaimana PERMAI mampu meneruskan kemandiriannya dalam bergerak dalam tuntutan sedemikian seandainya kita selaku ahli membataskan potensi masing-masing.
Hanya menyasarkan penguasaan bidang-bidang tertentu kepada golongan tertentu sahaja.

Dari aspek teknikal multimedia, pengucapan, perkongsian ilmu, sukan dana apa sahaja lapangan yang ada, semua bagai sudah sebati dengan " muka-muka " khusus.

" Aku tak bolehlah. Ko bagila xxxxxx , dia kan selalu buat benda ni "

Kesannya, bakal wujud fenomena " mangsa persatuan " yang terbeban dengan tugasan dek kerana tiada kesudian orang lain dalam terjun bersama-sama memahirkan diri lalu saling berkongsi, bukankah erti hidup pada memberi ( Abu Saif ).

Begitu juga dalam jentera dakwah. Isu-isu yang berlegar dalam ruang lingkup melanggar syariat Allah bukan sahaja perlu dipertanggungjawabkan semata-mata kepada barisan kepimpinan yang tidak sampai 0.05 % dari jumlah ahli . Tanggungjawab ini harus dipikul oleh semua.

Harapan saya agar apa yang diperkatakan tentang PERMAI merupakan satu persatuan yang unik kerana mengabungkan pelajar dari aliran perubatan, pergigian dan aliran agama adalah sesuatu yang bukan indah khabar dari rupa. Pernyataan yang benar-benar diterjemahkan oleh kita!

Percayalah, setiap dari kita ada potensi untuk menguasai pelbagai lapangan yang akhirnya boleh bertindak sebagai jentera dalam membawa PERMAI ke landasan dan laluan yang tepat dan jelas, jauh dari kekaburan dan ketandusan.

2) Check and balance yang berterusan

Pemimpin dan ahli ibarat irama dan lagu, ibarat isi dan kuku, tidak boleh dipisah-pisahkan walau sesaat waktu.

Sudah saya katakan, bilangan AMM PERMAI adalah kurang 0.05% dari jumlah ahli. Maka, bakinya 99.95 % adalah terletak pada pergerakkan ahli.

Mana mungkin persatuan mampu digerakkan dengan mapan seandainya barisan pimpinan ibarat bertepuk sebelah tangan.
Mana mungkin halatuju persatuan dalam diluruskan seandainya pimpinan mengetepikan suara barisan ahli yang telah memberikan kepercayaan.

Check and balance dalam persatuan sangat penting.

Bayangkan jika tiada ahli yang lantang bersuara, pasti barisan pemimpin akan sedap terlena dan terleka meski bahtera sudah terpesong jauhnya.
Bayangkan kalau pemimpin tidak bijak bersuara dengan melalui pelbagai medium yang ada, pasti ahli terfikir urusan persatuan hanya yang berjawatan yang punya.

Maka kesannya, bicara soal PERMAI, seolah-olah bicara soal pimpinan.
Bicara soal ahli, ibarat bukan sebahagian dari persatuan.

Kita ibarat dalam sebuah bahtera, jika pecah , karam kesemuanya.

Ini adalah sebuah harapan yang harus saya dan kalian renungkan.
Sama-sama kita berdoa agar setiap fasa yang kita lalui dalam hidup bermasyarakat PERMAI diredhai Allah.

wasalam~

- hujung minggu ni ade exam NR, doakan kami
- buat pengunjung luar, maaf kerana isu yang saya tulis berlegar pada soal persatuan. InshaAllah akan saya titipkan sebarang cerpen dan nukilan sastera usai bertemu dengan masa yang mengizinkan saya

No comments: