Friday, January 27, 2012

Penyakit : Lamaran Si Anak Muda


Orang muda.

Jiwanya membara. Tubuhnya berkudrat tenaga. Tinggi melangit cita-cita.

Usia dua puluhan adalah fasa usia yang melalui beberapa perkara dalam kehidupan, usia meraih segulung ijazah pelajaran, zaman memulakan langkah ke alam pekerjaan, dan juga fatrah merancang memasuki alam perkahwinan.

Dalam kesibukan merasai usia muda, kadang kita terlupa akan satu elemen yang penting dalam kehidupan kita, yang kadang tidak dipandang sebelah mata, bila sudah kehilangannya , baru terasa jiwa merana.

Apa yang sering dilupakan oleh kita, telah diingatkan oleh Rasulullah SAW dalam hadith baginda.

" Ada dua nikmat yang sering dilupakan kebanyakan manusia iaitu kesihatan dan masa lapang ." ( hadith riwayat Imam Al-Bukhari )

Kita sering menggambarkan bahawa sakit itu sangat sinonim dengan orang yang semakin berusia. Mendengar pakcik yang duduk di hujung simpang sana meninggal dunia kerana sakit jantung, nenek yang duduk di kampung sebelah meninggal akibat barah.

Ya, tidak dinafikan peningkatan usia manusia merupakan salah satu faktor malar ( yang tidak boleh diubah ) yang menyumbang kepada sebab mendapat penyakit tertentu.

Bila sudah berusia, sel-sel dan organ dalam badan semakin menua, sistem imuniti badan semakin lemah, lalu mudahlah mendapat penyakit mahupun jangkitan pada tubuh badan manusia.

Mengambil contoh di Malaysia misalnya, penyakit cardiovascular ( sakit jantung dan strok ) merupakan punca utama kematian, yang mewakili 25.4 % dari kematian di hospital Kementerian Kesihatan Malaysia. Malahan, kematian pra-matang iaitu kematian di bawah umur 60 tahun, 30% berpunca darinya.

Si Muda Melamar Penyakit

Waktu muda adalah zaman produktif kita. Berbekalkan kudrat tenaga, dan cebisan ilmu di dada, kita sering teruja untuk melakukan banyak perkara, tidak kira dari sudut kerjaya, pengajian, penglibatan dalam sukan, hobi, perniagaan dan sebagainya.

Namun, sering kita terlupa akan tabiat-tabiat dan sikap yang mendominasi hari-hari kita yang sebenarnya sedang 'melamar' dan 'menyunting' penyakit agar hadir menghuni sama hari-hari kita meskipun pada usia yang muda.

Banyak faktor-faktor pemboleh ubah kepada penyakit berbahaya seperti sakit jantung, diabetes misalnya, iaitu yang boleh dikawal dan dicegah, sering dikesampingkan dan ketepikan dalam mejalani hari-hari kita.

Antara usaha-usaha 'melamar' penyakit secara sedar ataupun tidak yang sering dilakukan oleh rata-rata golongan muda adalah :

1) Makan ber'jenama' dan menjimatkan masa :

Pemakanan, adalah elemen yang sudah sebati dalam kehidupan. Namun, kerana tuntutan kesibukan bergelut dengan masa yang semakin sempit dan sibuk dalam golongan muda, ramai yang tidak kisah sangat soal jenis makanan, janji sedap dan mengenyangkan, sumbat. Janji murah dan cepat, telan. Soal pembahagian nutrisi seimbang, sesuai dengan keperluan metabolisma badan, tidak menjadi isu terpenting dalam menentukan pemilihan makanan, tenggelam dalam faktor menjimatkan duit, masa dan tenaga. Menyangka untung sudah diperoleh, akhirnya sakit pula datang menindih. Sedih !


2 ) Ke'macho'an merokok

Tabiat merokok mendominasi dunia anak muda. Menurut Laporan Buletin Umum Pusat Racun Negara, USM, senario di Malaysia lebih kurang 8% daripada 4.6 juta perokok adalah terdiri daripada kalangan remaja. Statistik ini juga menunjukkan bahawa lebih kurang 50-60 remaja mula merokok setiap hari. Hembusan asap ke udara, sambil menunggu kesesakan jalan raya, melegakan satu hari yang meletihkan barang kali. Di bangku sekolah pula, ada yang sudah mencuba. Pada awalnya mencuba, akhirnya sudah menjadi sebati dan rutin harian dalam hidupnya. Meskipun sudah terhias indah gambar ngeri dan menakutkan di kotak rokok, lambang akan kesannya mengundang pelbagai jenis barah pada badan manusia dan sakit jantung yang merupakan pembunuh utama, masih tidak mampu menghalang rasa untuk menyedutnya.

3 ) Gaya hidup generasi Y

Kelompok anak muda hari ini tergolong dalam generayi Y, kelompok yang dibahagikan oleh Don Tapscott dalam bukunya Grown Up Digital, iaitu yang lahir sekitar tahun 1977-1997, yang kini mendominasi anak muda masa kini, generasi yang membesar dengan maklumat di hujung jari.
Segala-galanya menjadi mudah, untuk berkomunikasi, hanya perlu menaip di pada kekunci.

Ada antaranya yang sudah boleh menjalani kehidupan dengan hanya duduk di rumah. Jika keluar rumah sekalipun hanya untuk tujuan tertentu seperti ke kuliah mahupun tempat kerja. Hujung minggu masa beristirehat di rumah, menunaikan hutang tidur yang tidak cukup, mahupun menghabiskan rantaian siri drama korea mahupun filem yang bersedia untuk di muat turun di komputer riba.

Anjuran melakukan aktiviti fizikal 30 minit sehari tenggelam dengan riadah di hadapan komputer yang lebih mengujakan dan memberikan cabaran, barangkali.

Akhirnya, berat badan semakin meningkat, BMI mencapai obesiti, lalu penyakit dilamar dan disunting dalam kepadatan bergelumang dengan era teknologi !


3 ) Kelajuan Di Litar

Laju itu sangat sinonim dengan jiwa anak muda, segala-galanya mahu segera, hinggakan jalan awam dijadikan litar lumba, ibarat emak bapak dia yang punya. Kesannya, kalau mengikut rekod Jabatan Perangkaan Malaysia, 12% kematian pra-matang di bawah 60 tahun adalah disebabkan oleh kemalangan jalan raya, didominasi oleh golongan muda.

Bagi yang bernasib baik, mungkin nyawa tidak melayang, namun boleh jadi mengundang kehilangan tubuh badan mahupun lumpuh sepanjang hayat. Hipotesisnya, semakin laju di jalan raya, semakin laju sampai ke destinasinya, iaitu menjemput ajal tiba!


Mahar Sebuah Kesihatan


" Rebut lima perkara sebelum datang lima perkara. Masa sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sibuk, muda sebelum tua dan hidup sebelum mati. " ( Hadis riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi )

Itulah pesan Nabi Muhammad S.A.W, baginda Rasulullah tercinta.

Kelima-kelima perkara itu ada kaitannya dengan kesihatan dan kehidupan kita.

Jangan pandang remeh akan kesihatan, kerana ia adalah mahar untuk kita membuat amal dan pahala.

Jangan kerana kita leka 'melamar' penyakit yang mengundang sengsara, kita rugi tenaga muda, merana di hari tua.

Kita mampu mengubahnya.

Melamar dan menyunting bahagia!




No comments: