Friday, January 20, 2012

Pra-Klinikal Tanpa Jiwa






Sekarang musim cuti semester musim sejuk bagi semua anak-anak Malaysia di Jordan, kecuali bagi pelajar-pelajar medik yang 'skema' dari tahun keempat hingga tahun keenam. Sungguh mengasyikan melihat status junior-junior yang berterbangan ke serata dunia, dari benua Eropah hinggalah negaraku Malaysia.

Pasti seronok bercuti setelah berhempas pulas dengan peperiksaan yang bertubi-tubi. Masa cuti ini adalah masa kembara merehat diri, mengumpul dedaun rasa dan akar jiwa, untuk meneruskan langkah berbaki bila masuk semester baru nanti.

Teringin saya kongsikan catatan rasa akan hari-hari dunia pra-klinikal yang pernah dilalui, dan beberapa cadangan untuk dikongsi dengan dengan kawan-kawan tahun pra-klinikal perubatan semua.

Pra-Klinikal Tanpa Jiwa

Itulah yang saya selalu rasa. Manakan tidak, setiap hari ulang alik ke dewan kuliah yang beratus orang duduk di dalamnya, ditemani cahaya lampu malap, mendengar kuliah yang diberi oleh doktor-doktor yang silih berganti. Sesekali tesengguk dan diulit lena. Kemudian, dalam seminggu adalah dua tiga kali masuk ke makmal bersarung kot putih labuh ke lutut, membelek bongkah-bongkah tiruan dan cadaver yang sudah zaman-zaman diwariskan.

Cukup masa periksa, markah tersembul keluar di skrin komputer.
Ada masa gembira, Alhamdulillah.
Ada masa mahu menitis air mata, Innalillah.

Itulah hari-hari yang dilalui, bertemankan nota yang bertingkat-tingkat, buku tebal yang berat-berat, menjalani hari-hari bergelar pelajar perubatan dengan penuh semangat, dan biasanya selalu penat. :)

Jiwa seorang doktor, jauh tersemat dalam cita-cita, tetapi sukar untuk merasainya. Helai-helai nota yang memuntahkan pelbagai jenis penyakit dari segala bagai sistem badan belum dapat membuahkan perasaan apa itu KESAKITAN yang dialami oleh pesakit.

Bongkah-bongkah tiruan badan manusia mahupun cadaver yang diam terbaring itu tidak menceritakan apa-apa tentang kisah manusia menanggung derita, air mata.

Lalu bagaimana ingin mencari jiwa ?

Mungkin sesetengah orang dengan membaca buku yang tebal-tebal itu, dengan buat nota warna-warni, hijau, ungun, merah hati, dan merah jambu, jiwanya makin membara untuk bergelar doktor di hari muka.

Namun ada juga yang sukar begitu.

Jujurnya, zaman pra-klinikal zaman yang masih mewah masa lapangnya, walaupun subjek agak banyak dan berat, masih banyak ruang masa yang ada berbanding dengan zaman klinikal yang keluar rumah sebelum matahari mencerah bumi, balik rumah langit sudah hilang cerah cahaya.

Oleh itu, zaman klinikal adalah zaman emas untuk membina jiwa.

Saya ingin kongsikan cadangan beberapa perkara yang mungkin kalian telah lakukan dan saya sendiri belum pernah lakukan.

1. Cari Jiwa di Hospital :

Duduk di dalam dewan kuliah yang gelap itu, dan berjalan melewati bilik-bilik pesakit yang terbaring tidak bermaya sangat berbeza rasa hatinya. Sesekali, langkahkan diri menziarahi saudara mara, mahupun kenalan yang diuji Allah. Hiruplah udara hospital, tempat di mana kita akan mencurahkan bakti dan tenaga kelak. Peluang menemani ayah di hospital Malaysia, dan juga 'check in' di King Abdullah University Hospital satu ketika dulu, adalah bonus untuk saya merasai udara hospital sebelum melangkah masuk sebagai pelajar klinikal. ( tapi jangan korang cari sakit pula sebab nak masuk hospital, nanti masuk wad psikiatri pula :)

2) Join program-program berkaitan medik :
Program-program berkaitan perubatan, seperti mini klinik, talk-talk yang diberi oleh doktor-doktor Malaysia yang selalu berkunjung ke mari, adalah peluang untuk mendekatkan hati untuk bersebati dengan bidang yang kita ceburi. Tidak dilupakan, program-program mendalami Fiqh Perubatan, adalah satu peluang keemasan untuk kita hadam dan fahamkan, supaya dijadikan panduan apabila terjun ke medan kerjaya.

3) Membaca menyubur jiwa :
Membaca itu membuka mata, hati dan rasa. Bacalah bahan bacaan berkaitan dunia perubatan, dalam pelbagai bentuk, buku ilmiah perubatan, blog-blog doktor yang menceritakan pengalaman dan perkongsian, novel-novel yang berlatar belakang dunia perubatan dan lain-lain yang boleh membaja kejiwaan.

4) Tengok movie/series medik:
Yang ini pun saya perhatikan ramai yang sudah amalkan. Cumanya saya agak kurang melainkan pernah layan series Iryu : Team Medical Dragon, agak macho jadi heart surgeon , dan juga pernah ulang nonton Patch Adams :)


Begin With The End In Mind

Pernah dengar kisah tiga orang pekerja buruh membuat rumah.

Seorang pekerja yang mukanya masam mencuka, penat dan bosan katanya.

Seorang pekerja yang senyum sentiasa, membayangkan akan mendapat gaji akhir bulan nanti.

Seorang pekerja yang gembira sambil menyanyi, membayangkan keluarga yang bakal menghuni rumah itu nanti gembira di dalamnya, juga mengharap keluarga sedemikian rupa.

Itulah kuasa persepsi dalam kehidupan. Apabila bayangan positif kita gambarkan, tingkah laku dan usaha kita akan turut ikut sama. Membina energi dalaman yang sihat, lalu membakar semangat, menjadikan kita cekal dan kuat.

Begitulah apabila bergelar pelajar perubatan, kita bayangkan saat kita menghafal nota ubat yang berselirat itu, satu hari kita akan menguraikan masalah yang dihadapi oleh pesakit kita dengan izin Allah.

Saat kita berhempas pulas mengingati jenis penyakit dan fakta-faktanya, kita rasai satu hari nanti kita akan berusaha mengenal pasti punca penyakit yang dihadapi oleh bapa, atau suami kepada seorang anak dan seorang isteri. Dengan izin Allah.

Segalanya bermula di sini,
selaku pelajar kita akan terus belajar,
mengenal diri, mengenal Ilahi.



No comments: