Saturday, May 3, 2008

Tag??

Assalamualaikum.


Alhamdulillah, KARISMA ( Karnival Sukan, Akademik dan Budaya 2008) di Irbid baru sahaja melabuhkan tirainya. Moga tautan hati bisa dijalin walau kita telah bersaing dalam usaha merebut menjadi yang terbaik. Kilauan emas tidak membawa apa-apa erti seandainya ukhuwah diletakkan di tepi.


Minggu lepas saya telah diberi tag oleh seorang sahabat, " mahu tahu apa fikiran mahasiswa kita nih ", itu katanya. Setiap orang punya rasa dan kemahuan berbeza, mungkin anda punya jawapan sendiri.

Soalan Pertama :

+ Name 4 things that need to be invented +
Need bererti perlu. Maka kita perlu melihat kepada keperluan untuk mencipta sesuatu.


1. Saya mahu mencipta satu formula bagaimana nak menghasilkan penulisan yang menarik yang mampu memberi manfaat kepada semua lapisan masyarakat. Kenapa? Kerana masyarakat sekarang tidak gemar membaca bahan ilmiah, ramai yang cenderung kepada bahan bacaan hiburan yang penuh dengan cerita artis, gosip yang tidak membangunkan minda. Mungkin sudah ada penulis yang sudah memiliki formula tersebut, tetapi jika semua dikalangan kita mencipta formula dan mengaplikasikan dalam penulisan kita, bukankan itu lebih baik dan mampu merubah fenomena membaca yang membuang masa.


2. Saya mahu mencipta sebuah sistem pengajian universiti yang memiliki sistem pendidikan yang seimbang dari semua aspek. Kenapa? Senario sekarang menyaksikan gejala keruntuhan moral berlaku dikalangan pelajar IPT yang mempunyai daya intelek yang tinggi tinggi, tetapi ketandusan rohani. Mungkin kerana disogok dengan ilmu tetapi tidak diberi panduan bagaimana cara menggunakan ilmu tersebut.


3. Saya mahu mencipta kamus elektronik yang memuatkan semua bahasa di dunia termasuk bahasa isyarat . Bahasa mampu menghubung sesama manusia , mampu memahami bangsa lain. Sebelum minta difahami, mari cuba untuk memahami. ( sekarang dalam usaha memperbaiki bahasa ammiyah Jordan )

4. Saya mahu mencipta kejayaan dalam hidup di dunia dan akhirat. Mencipta kejayaan bukan satu perkara mudah. Kejayaan bukan bererti kesenangan dan kemewahan. Ramai yang menganggap mereka telah berjaya apabila bergelar doktor, engineer dan hartawan. Namun hakikatnya,kejayaan adalah apabila memperolehi keredhaan Tuhan.


Sebanyak manapun kita merancang untuk mencipta, kita hanya berusaha, Allah yang menentukan, kerana Dia yang Maha Pencipta.



Soalan Kedua:

+ Name 4 things that should never have been invented +



Bila kita mengatakan tentang perkara atau alat yang tidak sepatutnya dicipta, kita jangan memandang dari satu sudut iaitu memandangkan keburukan alat atau perkara tersebut semata-mata, tetapi yang lebih penting kita perlu memandang dan menilai tujuan dan cara penggunaan perkara yang dicipta.


1. Sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan semata-mata sehingga menutup ruang dan peluang pemikiran mahasiswa untuk maju dan berkembang.

2. Mencipta hiburan dalam pelbagai bentuk yang tidak membawa mesej positif malah melalaikan manusia dari melaksanakan pelbagai tanggungjawab.


3. Mencipta rekod dunia yang tidak membawa apa-apa manfaat kepada sesiapa . Rekod yang dicipta bertujuan mencari publisiti dan wang adalah sia-sia.

4. Mencipta atau mereka berita palsu ( fitnah ) untuk tujuan menjatuhkan orang lain dan mencapai kemenangan.



Soalan Ketiga :

+ Name 3 things I do not know about you +


1. Sesiapa termasuk saya tidak tahu bilakah nyawa akan bercerai dari tubuh ini melainkan Dia.

2. Apakah yang bakal berlaku pada saya hari esok?

3. Apa yang sedang saya fikirkan sekarang?



Pengetahuan manusia terbatas, sesungguhnya Allah sahaja Yang Maha Mengetahui dan luas pengetahuannya.

Soalan terakhir :


+ Name 5 snacks you enjoy +


Lays, Alaska, Aiskrim Eisberg,Potato Chips dan biskut Dance.


Snack?? Makanan ringan..berkhasiat ke? Bukankan terdapat snacks yang mengandungi bahan pengawet dan perwarna tiruan, terdapat juga mengandungi gizi yang tidak seimbang.
Nasihat kepada diri sendiri, cuba kurangkan makanan ringan.




Alhamdulillah, selesai tugas ini, mungkin anda boleh bertanya soalan tadi kepada diri anda sendiri, sekadar menggerakkan akal untuk berfikir agar tidak kaku dibawa arus yang tidak bertepi..




5 comments:

c's said...

Salam.. jazakallah NAqeb.. usy, idea yang bernas , mmg x hilang kecekapan mengeluarkan idea2 bernas..tahniah2, beginilah mahasiswa yang kita nak~ bkn typical way of thinking.. keep up..

p/s naqeb jawab dengan baik, bolehlah tag lagi nnti~heh

Naqeb Sulaiman said...

Wasalam.Syukran. InsyaAllah.

Anonymous said...

good job..time kasih..maaf ye.. teliti dulu aiskrim iceberg...=)

Naqeb Sulaiman said...

salam bunga kaktus. bole bkongsi ape2 tentang aiskrim iceberg.

Anonymous said...

salam..
emm..kalo xclap
kebanyakan aiskrim iceberg tuh ade E471..
kalo xtertulis kat ingredients tuh,xpe je nak makan..
n kalo ade tulis dr vegetables pun xpe..
sbb tu tmasuk gak antara ramuan yg diragui aka syubhah..
dan sbaik2nye lebih elok kite tggalkan..
tapi kalo yakin terpulang..
skadar bkongsi ape yg diketahui je..
moge bermanfaat..
wassalam..