Monday, July 13, 2009

KEMATANGAN BERPERSATUAN : MAMPUKAH KITA ?



Alhamdulillah.

MEKAR MPPM selamat berlangsung meyaksikan Irbid berjaya membawa pulang 3 johan,
1) Debat
2) Persembahan Kebudayaan Syabab
3) Persembahan Kebudayaan Akhawat

Syabas saya ucapkan buat semua yang terlibat secara langsung dan yang turut menyokong.
Tahniah saya ucapkan kepada barisan kepimpinan MPPM sesi 2008/2009.
Tahniah dan takziah buat barisan kepimpinan yang baru, semoga kalian berusaha memajukan MPPM ke arah persatuan yang relevan di mata ahli dan unggul di mata dunia.

Pilihan Raya PERMAI kali ke-6

Create your own banner at mybannermaker.com!


4 hari lagi pilihan raya akan dijalankan. Tahun ini kali kedua saya bertanding dalam pilihan raya PERMAI . Tahun ini,s aya sudah melihat sedikit perubahan dalam kepekaan ahli tentang pilihan raya.
Semoga " Pilhan Raya : Ibarat Melukut di Tepi Gantang " tidak berlaku dalam masyarakat berpersatuan PERMAI.

Menjelang pilihan raya kali ini, ada yang meminta saya menulis berkaitan dengan pilihan raya PERMAI kali ini. Puas saya berfikir, apa fokus utama yang perlu dibangkitkan dan diperhalusi bersama tidak kira di bahagian calon dan juga ahli yang menyokong.

Memandangkan pilihan raya dan mesyuarat agung tahunan adalah dua entiti yang tidak boleh dipisah-pisahkan ibarat irama dan lagu, ibarat isi dan kuku, jadi perkara yang ingin saya bangkitkan adalah soal tema mesyuarat agung kita pada tahun ini.

" KEMATANGAN BERPERSATUAN "

Jujurlah pada realiti, tema sebesar ini tidak akan mampu diangkat dalam tempoh mesyuarat agung yang tidak sampai 24 jam, malahan kurang. Saya ingin mengulas soal tema ini bukan tujuan ingin mempertikaikan kesesuaiannya, malahan saya yakin ada sebab yang tepat kenapa AJK Pelaksana AGM PERMAI kali ini meletakkan satu tema yang saharusnya dipandangkan peka oleh semua.

Adakah sudah menjadi adat untuk meletakkan nama tema yang bombastik dan meletup, tetapi perlaksanaannya bersifat melepas batuk di tangga, hilang entah ke mana.

Hakikatnya, tema " KEMATANGAN BERPERSATUAN " yang dipilih AJK Pelaksana bukan dipertanggungjawabkan ke atas mereka untuk merealisasikannya, tetapi adalah tangggungjawab kita selaku ahli yang bernaung dibawah persatuan yang permai seindah namanya dan juga buat bakal pemimpin persatuan bagi sesi akan datang.

Fatrah matang dalam berpersatuan itu bukan hanya pada ruang lingkup mesyuarat agung tahunan sahaja, bukan hanya di saat membahaskan usul sahaja, fatrah itu saharusnya diaplikasikan dalam proses awal pertukaran sesi, pilihan raya yang semakin menghampiri hinggalah tamat sesi mendatang. Jika tema ini tidak diambil peka, lebih baik dimansuhkan apa sahaja tema bagi program akan datang kerana hanya indah pada nama.

Saya yakin ahli PERMAI sudah matang dalam melalui fasa kempen pilihan raya dan proses pengundian nanti seterusnya melangkah ke dewan agam mesyuarat agung tahunan nanti.

Sama-sama kita saling ingat memperingati agar setiap tindak tanduk kita mencerminkan kita adalah mahasiswa yang matang dalam berpersatuan agar PERMAI mampu melangkah ke satu era persatuan yang matang.

Bagaimana mengukur kematangan?

Betulkan kematangan itu suatu perkara yang subjektif.

Ada orang yang sudah umur lanjut usia, namun lagak gaya macam budak sekolah rendah.
Ada yang masih usia belasan, tetapi gaya pemikiran mengalahkan orang empat puluhan.

Tepuk dada, tanya minda.
Kita tahu jawapannya,andai kita muhasabah segala yang telah kita lakukan dalam pentas dunia yang sementara yang menghasilkan natijah untuk akhirat yang kekal nun menanti di sana.

- Selamat menghadapi musim pilihan raya buat semua warga PERMAI tercinta!
- Jutaan terima kasih buat semua yang telah memberikan sokongan, buah fikir dan idea dalam membantu pasukan debat Irbid menjulang kejuaraan . Alhamdulillah.







3 comments:

dR ArshaD said...

sangat menarik post anda kali ini...mungkin ini boleh dianggap sebagai manifesto anda sebagai bakal presiden PERMAI yang akan datang....:D

Naqeb Sulaiman said...

dr arshad.

ni bukan manifesto ye,
sekadar membuka pemikiran. :)

Anonymous said...

Pay specific attention to the times placed in your insurance plan. Be really conscious of the expiry date. You need to be aware about this time to help you renew it with time and not need to check out the overall process yet again. [url=http://www.xxxw12woo.info]be57u7jer[/url]