Friday, August 21, 2009

Terapi Minda

Alhamdulillah. Kuliah Natural Resources pada khamis lepas telah menutup tirai semester musim panas saya. Ahad ini ( lusa ) , peperiksaan akhir akan bermula hinggalah 29 Ogos nanti.

Malam ini, Ramadhan akan menjelma. InsyaAllah, Ramadhan ini adalah kali ketiga buat saya sejak tiba di Jordan pada 31 Disember 2007, dua tahun yang lepas.

Minggu ini saya rasakan teramat padat, saya perlu banyak bergerak dan berfikir. Memang saya akui, manusia ini terbatas, ada limitasinya. Maka, setiap yang kita lakukan haruslah bersederhana, kerana melampau itu akan memakan diri akhirnya.

Terapi Minda



Saya percaya, setiap antara kita ada cara tersendiri dalam mencari ketenangan di saat kerunsingan dan keletihan.

Ada yang suka layan marathon movie berjam lamanya.
Ada yang enak diulit mimpi jauh dari kesibukan alam realiti.

Ada yang makan bertimbun pinggannya.
Ada yang shopping berbeg-beg di kanan kiri.

Semua orang ada cara tersendiri,apa yang penting tahu setiap perkara ada batasnya.

Saya juga ada cara tersendiri yang mungkin ada turut milikinya.
Mahu tahu apa hobi saya ketika penat dan lelah serat serabut otak di kepala??

1) Berkeluarga hingga ke syurga

Setiap minggu selepas mendengar suara emak, ayah, adik-adik dan akak, semua yang terbeban di kepala akan hilang serta merta, seperti ada aura yang menyusup masuk ke lubuk jiwa.
Rindu yang bertamu, ditukar jadi semangat pemburu cita.

Kalau di Irbid ini, ahli rumah jadi pengganti. Mereka lah keluarga saya di sini. Yang setia memasak di rumah di rumah saat saya sibuk dengan urusan persatuan, dan istiqamah mengingatkan diri untuk solat berjemaah di masjid Jamiah.
Penat yang bersarang dalam diri kendur hilang saat sama-sama menikmati makan malam di dalam talam di ruang tamu rumah kami.

Semalam, kami keluar sebentar meraikan hari ke"besar"an Hamdi hari yang ke-20 tahun.
Semoga dipanjang umur dalam ketaatan dan dipendek umur dalam kemaksiatan.

Ahli Bayt Penagih Cinta Ilahi ( PECI ):


Hamdi dan Hafiz

Saya dan Anas

2) Kemas bilik di hujung minggu
Bilik. Satu komponen yang tidak boleh dipisah-pisahkan dari hidup kita ibarat irama dan lagu, ibarat isi dan kuku. Bagi saya, bilik ibarat markas operasi diri dalam berjuang di jalan yang penuh duri. Jadi, kalau bilik sudah ibarat reban ayam atau pusat longgokan bahan terpakai ataupun sampah, bagai mana mahu menikmati ketenangan di saat kepala kerunsingan.

Jadi, saya akan peruntukan pagi Jumaat dalam mengembalikan kesegaran bilik saya.
Membuang khazanah yang sudah dirasakan tidak relevan , mengubah posisi perabot bagi mengubah mood dan sesuai dengan keperluan, mevakum carpet dan membasuh koleksi pakaian tempatan dan antarabangsa ( Malaysia la :)



Seminggu sekali sudah mencukupi bagi saya. Hari-hari berikutnya hanya perlu memastikan tahap kebersihan tidak kurang dari 70%. Saya kagum dengan emak saya yang begitu pembersih dan pengemas, bermula pagi hingga hampir tengah hari, rumah akan di'kerja'kannya hingga tiada sekelumit sampah dan debu. Itulah yang diajar nenek kepada emak. Namun saya gagal praktikkannya setiap hari.hehe.

3) Menulis

Menulis memang melegakan. Melihat blog tidak bersawang dan pengunjung tidak kecewa datang, hati mulai senang. :)

Kesimpulan:

Tidak kira apa yang kita lakukan untuk mendapat ketenangan, pastikan ia benar-benar memberikan ketengan di hati, bukan sekadar lapisan dunia yang hanya mengkaburkan pandangan mata.

Apa yang utama, setiap kesusahan itu Allah yang beri, dan mengadulah dan memohonlah kepada-Nya.

Semakin saya lalui fatrah kepayahan dan kesusahan, semakin saya percaya bahawa dihujung itu adalah ruang kesenangan dan ketenangan, mungkin bukan di sini, pasti menanti di nun sana.

Jom sama-sama memasuki madrasah Ramadhan ini dengan tekad untuk menjadikan Ramadhan ini lebih baik dari Ramadhan yang lepas.

Salam Ramadhan buat semua pembaca MRP ini. :)

2 comments:

trailingthefootsteps said...

aku nak saman hang naqeb hehe:D...
Sama-sama kita jalani Ramadhan dengan penuh keimanan, amal, juga penghayatan.
wassalam~

Naqeb Sulaiman said...

Siapa PendambaCinta-Ilahi ni ye?
Adekah salah seorang penghuni PECI??
dah pandai berblog ye sekarang. hehe
ye, sama2 kita jalani. :)