Saturday, October 24, 2009

Kembara PERSATUAN

Alhamdulillah.

Sudah lebih dua tahun saya di Irbid, Jordan.

31 Ogos 2007 lalu saya tiba sebagai sanfur ( gelaran pelajar baru ), bertatih di dunia asing, dicelah ketinggian pelajar Arab lain, dipanasi terik cahaya musim panas, dibaluti kedinginan musim sejuk yang mendamaikan jiwa.

Hingga saat ini, saya sudah menjejakkan kaki ke tahun tiga Fakulti Perubatan di JUST.
Alhamdulillah.

Tiga tahun juga saya sudah bersama PERMAI.
PERMAI yang saya catatkan kembara ilmu dan pengalaman di dalamnya, yang turut saya lipatkan banyak peristiwa di dalam kotak ingatan dan peti entri dalam blog MRP ini.

Tiga tahun yang menyaksikan perubahan pimpinan dan pertambahan ahli yang memberangsangkan. Seingat saya semasa di tahun satu, jumlah ahli PERMAI hanya lingkungan tiga ratus lebih. Setahun kemudian , sewaktu saya memegang jawatan setiausaha, jumlah bertambah kepada empat ratus lebih.

Dan yang terkini semasa saya membentangkan statistik ahli PERMAI di dalam mesyuarat MPPMJ , jumlah itu sudah berkembang lebih enam ratus orang, separuh dari jumlah mahasiswa di Jordan.

Survival PERMAI



Hari ini diisytiharkan hari MEKAP sePERMAI.

MEKAP. Majlis Kaunseling Pelajar.
Perjalanan berbentuk usrah.

Satu persoalan timbul, mampukah biah usrah itu dibawa ke dalam MEKAP?

Soalan yang bernas dan relevan untuk kita fikirkan bersama, tidak kira naqib atau naqibah, ataupun anak-anak MEKAP semua.

Namun, saya ingin bertanya satu soalan penting untuk kita tinjau jawapannya dengan teliti dan biar akal ini berfungsi?

" Mampukah PERMAI terus teguh berdiri dalam menyatukan mahasiswa Malaysia di Irbid dan menjalankan kerja amar makruf nahi mungkar seandainya biah usrah tiada, ataupun tenggelam timbul, hilang arah dan punca? "

Saya berharap MEKAP sesi ini bukan sekadar dibaik pulih untuk memastikan ia ada dalam lipatan taqwim PERMAI, namun sewajarnya ia dapat menghasilkan produk, muslim-muslim yang bersatu hati dalam memahami Islam dan mempraktikkannya dalam kehidupan.

Sedikit pesanan, buat adik-adik baru dan abang-abang serta kakak, jangan kita datang MEKAP dengan niat untuk menerima, seandainya penyampaian naqib atau naqibah tidak membuatkan kita rasa cukup, kita juga akan kecewa. Oleh itu letakkanlah niat kita datang untuk berKONGSI, saling memBERI, menerima dan menJIWAI rasa.

~ MEKAPkan diri anda sebagaimana anda memekapkan wajah anda ~

~berPERMAI hingga ke syurga~

No comments: