Thursday, July 3, 2008

Cerita itu..


Assalamualaikum.

Saya ingin berkongsi sebuah cerita, mungkin sudah lama kita tidak membaca cerita-cerita haiwan yang sering menghiasi zaman kanak-kanak kita. Jom rehatkan minda kita seketika mendengar cerita ini..

Bermula sebuah cerita..

Pada suatu hari, seekor ibu singa telah selamat melahirkan seekor anak singa. Malangya, nyawanya menjadi gadaian bagi melahirkan kandungannya. Tinggallah si anak keseorangan, menangis kesejukan dan kelaparan. Maka, selang beberapa jam, sekawan kambing melintas di kawasan itu. Seekor ibu kambing bersimpati dengan nasib si anak singa itu. Sifat keibuan mendorongnya mengambil anak singa itu lalu menyusukan dan menjaganya.

Maka,tinggallah anak singa tersebut dengan kawanan kambing. Cara hidup seperti kambing, bukan auman yang kedengaran, tapi..embekkkkk. Satu hari seekor serigala menyerang kumpulan kambing tersebut, suasana menjadi tegang. Seekor anak kambing telah dicengkam dek serigala. Si ibu meminta , " Wahai anakku, kau seekor singa, raja segala haiwan, tolonglah saudaramu itu." Si anak singa itu ketakutan, ia takut dengan serigala. Takut akan menjadi mangsa. Akhirnya ia mengalah setelah si ibu merayu bersungguh-sungguh dengan linangan air mata.

Dia tampil dengan tubuh singanya. Serigala tadi berasa kaget dan membayangkan ajalnya sudah tiba apabila melihat seekor singa di hadapannya.

"Embekkkkk...". singa itu mengaum sekuat hati.

"Lek eleh,,".dalam hati serigala. Dia yakin di hadapannya bukan seekor singa, tetapi hanya seekor kambing bertubuh singa. Atau yang tepatnya, singa berminda kambing. Akhirnya, sang serigala menyergah si singa dan dan singa berlari ketakutan semula ke arah ibunya. Seekor anak kambing menjadi mangsa pada hari itu. Semua kambing marah dan kecewa dengan sikap si singa.KECEWA!!

- Saya menyerahkan kepada anda untuk membuat tafsiran daripada cerita ini. Cuba kaitkan dengan kehidupan selaku manusia, agar kita mampu memanusiakan diri kita. InsyaAllah,saya akan menyambung artikel bila tiba masanya.




1 comment:

Faaiz Al-Hijriy said...

naqeb mengambil inspirasi dari blog aku wuaw bangga gila diriku ini :P vote for naqeb!!