Monday, January 9, 2012

Anak Muda Berkitabkan Facebook


Semakin rancak dunia Facebook dari hari ke hari.

Kalau mengikut anggaran statistik pengguna Facebook sedunia, warga Malaysia adalah ke-17 tertinggi di dunia, bayangkan dari kanak-kanak yang baru pandai mengeja hingga atuk dan nenek turut sama terjun ke medan maya yang semakin popular.

Banyak sebab meng'sign up'kan akaun facebook buat kali pertama. Ada yang ingin mencari kenalan lama, ada jadi medan untuk tahu cerita dunia, ada yang berhubung dengan keluarga tercinta, mempromosi produk dan bisnes di medan maya, medan luas untuk menyebar propaganda, ada yang ikhlas untuk berdakwah mengajak manusia kembali beragama dan seribu satu macam tujuan yang berbeza dan mungkin dikongsi sama.

Muda-mudi Berkitabkan Facebook

Dua tiga menjak ini, kemeriahan di facebook menjadi-jadi. Pelbagai isu dikongsi, dengan hanya menekan butang share, apa yang kita rasa teruja dan seronok akan dikongsi dan tersebar ke dunia facebook seisinya. Tidak kira sama ada status tokoh-tokoh ternama, artikel yang menyentuh jiwa dan rasa, video-video yang sweet mahupun pahit, gambar-gambar yang membuka mata dan lain-lain lagi yang boleh dikongsi. 'Sharing is caring' kata kita semua.

Ambil sahaja isu mahasiswa yang terkini. Adam Adli yang menurunkan bendera Perdana Menteri, lalu keluarlah video abang 'panglima' bersenjatakan ludah yang riuh di sana sini, dibalas pula dengan video 'parody' oleh sekumpulan pelajar yang sangat mencuit hati, diikuti dengan penjelasan mereka yang tidak memihak kepada sesiapa, diikuti dengan penjelasan oleh Adam Adli, dan terkini isu demo berdarah mahasiswa di UPSI, dan hari ini Adam Adli dijatuhkan hukum digantung 3 semester pengajiannya oleh pihak universiti.

Semua rantai isu Adam Adli di'share'kan di sana-sini di sesawang facebook yang di'sign in' setiap hari.

Tidak cukup dengan itu, maka penuhlah kalam-kalam anak muda yang berbicara isu ini, berstatuskan pandangan peribadi, mahupun dipetiknya pandangan tokoh-tokoh akademik mahupun politik,dan diwujudkannya page menyokong perjuangan mahasiswa masa kini

Itu isu perjuangan mahasiswa, salah satu isu yang semakin dipandang dan dibincangkan di sana-sini.

Banyak lagi isu-isu popular ataupun dekat di hati jiwa muda-mudi yang selalu distatuskan setiap hari.

Isu Ombak Hati Muda Mudi yang pernah saya nukilkan baru-baru ini.

Soal Cinta, membina rumahtangga, mencari pasangan sehidup semati. Isu yang tak kan jauh dari hati muda-mudi termasuk diri saya sendiri :)

Artikel perkahwinan mahupun percintaan pasti 'like' dan 'share'nya mencecah ratusan malah ribuan. Video-video 'sweet' tentang cinta dan perkahwinan, menghiasi wall-wall anak muda yang berdarah manis dan jiwa membara dalam kembara menuju rumahtangga.

Ok, kita tutup cerita isu cinta-cintun ini. :)

Hakikatnya banyak isu lagi yang berputar dan bercambah sebarannya dalam dunia facebook yang ditatap setiap hari.

Isu politik yang semakin hari semakin berwarna-warni, terkini DSAI dibebaskan dari tuduhan sodomi.
Isu kemanusian dan perjuangan keadilan sedunia seperti perjuangan rakyat Syria pada masakini, perjuangan Palestin yang sudah berdekad lamanya, pilihan raya Mesir yang dinanti oleh seisi dunia dan negara-negara lain yang masing-masing ada jalan kisah ceritanya.

Facebook Alam Maya, Penggunanya di Mana?

Senarai isu yang berjela-jela di atas tadi, adalah lambang masyarakat kita semakin peka akan perubahan dan gerak tari isu-isu yang melibatkan diri, negara dan dunia seisinya. Satu petanda positif bahawa facebook bukan sahaja medan berkongsi apa yang dibuat setiap hari, apa yang terbuku di hati, malah menjangkau lebih dari itu peranananya dalam menyebar luas isu dan pemikiran kepada semua penggunanya.

Cumanya apa peranan kita? Cukupkah rutin harian menunggu dan menanti isu-isu kontemperari dan terkini untuk dibaca dan dikongsi. Kalau begitu sahaja peranan kita selaku pengguna, sama sahaja kita dengan Facebook yang dicipta oleh manusia, jadi medium penyampai sahaja. Ibaratnya hidup kita di alam maya, sekadar tukang sampai cerita.

Bukankah kita manusia yang diberikan akal fikir dan rasa , yang dipandu oleh agama. Lalu tindak-tanduk kita biarlah selari dengan status kita yang bernama manusia.

Kalau datangnya sesuatu isu menarik untuk dibaca, cantik dan tertarik untuk ditonton, tekan dulu butang 'pause' untuk berkongsi, 'start' dulu mesin akal kita untuk berfikir dan merasa, dan gerak-gerakan jari jemari untuk mendalami isu dengan sebaiknya, agar apa yang dikongsi bukan sekadar kerana 'cinta pandang pertama', tetapi kerana benar-benar cintakan kebaikan yang kita rasa untuk berkongsi sama.

Tidak cukup dengan itu, mendepani isu-isu yang semakin bercambah dan membiak, memerlukan kita sendiri ada penapis dalam diri, iaitu ilmu yang mencerahkan mata hati. Jangan terlalu seronok 'follow up' isu di lama maya, kita lupa 'follow up' usaha menuntut ilmu dan pengalaman di alam realiti.

Jangan terlalu asyik berstatus dan komen berjela di dinding facebook, kita lupa dan kurang berdiskusi sesama teman di meja kopi, 'bulatan gembira', dan apa sahaja medium yang menghimpunkan kita, yang menyatu hati.

Terlalu senang dan mudah untuk dengar ceramah agama dengan hanya menekan klik, jangan mengurangkan usaha kita untuk menghadiri kelas agama mahupun kuliah di masjid-masjid di alam nyata.

Jangan terlalu mudah bertegur sapa di alam maya, sudah menghalalkan kita untuk duduk terperap di dalam rumah.

Sama-sama manfaatkan kemudahan maya, dengan tidak mencacat dan merencatkan kehidupan realiti dunia!

Peringatan buat saya, pengguna facebook tahun kedua !



1 comment:

pres 2010/2011 said...

saya bagi A++ untuk rima setiap ayat dan rangkap nukilan anda !