Sunday, December 13, 2009

Pergi Tak Kembali

Siapa sangka,
Dia sudah pergi mendahului kami.
Meninggalkan anak dan isteri yang dikasihi.
Meninggalkan kami mahasiswa dan mahasiswi di Jordan ini.

Kelmarin, Ustaz Arman, Pegawai Atase Pendidikan Jabatan Penuntut Malaysia Jordan telah menghembuskan nafas terakhirnya setelah beberapa hari dimasukkan ke wad ICU.

Saya agak terkilan kerana tidak sempat menziarahinya di hospital kerana saya sendiri terkurung di rumah.

Mula mengenali Ustaz Arman saat beliau mula berkhidmat sebagai pegawai Atase.
Sejak memegang jawatan presiden, Ustaz Arman adalah orang kedua yang paling saya hubungi selepas Ustaz Sulaiman.

Dia pernah pesan kepada saya untuk jaga ukhuwah pelajar Malaysia di sini dan tingkatkan kualiti dan variasi program.

Dan di saat saya meminta maaf ada terbuat silap sepanjang bekerja dengannya,
" Takpe, takpe, saya tak kisah, awak jangan risau. "

Dan kali terakhir saya bertemu dengannya semasa pertandingan debat Piala Yayasan Perak, dia menjadi hakim ketika itu.

" Berdebat ini jangan banyak retorik, hujah dan isi mesti mantap . " lebih kurang begitu pesannya.

Kini, saat saya melayari laman maya, ramai yang menulis tentangnya. Tentang peribadinya sejak di bangku sekolah, usaha dalam bidang pendidikan dan kini itu dinukilkan sebagai kehidupannya di dunia yang sudah tiba ke penghujungnya.

Sama-sama kita doakan roh arwah Ustaz Arman ditempat dalam kalangan para solihin.

~Al-fatihah~

No comments: