Sunday, December 20, 2009

Takut



Awal Muharam yang menjelma,
jadi petanda
Masa akan terus berlalu meninggalkan kita.

Aku akan terus melangkah,
menyusur lorong dunia yang pasti ada penamat dihujungnya,
sebuah sempadan ke alam akhirat.

Aku berasa takut.
Takut akan diri sendiri.

Tahukah aku?
Mahukah aku?
Mampukah aku?

Aku akan menjengah 20-an kurang dari sebulan.
orang kata aku muda,
namun hakikatnya 20 tahun itu sudah lama.

Aku melihat seisi dunia,
hamparan yang terbentang di depan mata.
Dunia yang dicintai ramai manusia.
Dunia yang sudah makin berubah.
Yang hancur menuju kehancuran,
yang kembali berjalan dan berlari.

Meski secebis dari zarah kecil habuk dunia,
harus diingat wahai manusia,
manusia itu bukan hidupnya untuk menikmati kehidupan,
hidupnya untuk menyempurnakan kewajipan.

Bisik soal bicara pada cuping telinga,
Kisah apa yang kita coretkan
dalam diari kita yang bergelar si mati.
Sebuah warna perjaungan atas kanvas keikhlsan,
atau palitan lumpur yang meloyakan.

Ah,
Siapa aku untuk digelar aku,
Andai yang di hujung sana pasti menanti,
ku jejak juga yang saki baki dunia terhenti,
Tampar aku biar sedar dan berlari,
Mengaut bekal ke daerah abadi.

No comments: