Sunday, November 2, 2008

Kembara Di Tanah Jajahan 2

"Celaka, siapa gerangan kau? "

"Err.. Aku manusia bertaraf hamba. Hamba kepada Yang Maha Berkuasa. Siapa gerangan kalian semua??

"Kau tidak layak bertanya kerana kau penceroboh, kau telah merosakkan perhimpunan suci ini.
Selayaknya kau dihukum tanpa bicara."

"Ini zalim! Mana ada undang-undang yang menghukumi tanpa bicara. Aku mahu keadilan kerana aku tidak melakukan apa-apa kesalahan."

"Sudah! Tangkap durjana ini dan sumbatkan ke dalam tahanan di Jeriji Neraka.
Biar dia tahu langit itu tinggi atau rendah. Hahaha..."


Bang!! Aku rebah.

*****************

Malam itu aku ditemani jeriji besi yang memisahkan aku dari dunia yang menakutkan itu.
Dunia yang memuja Raja Sekularisme dan Pemaisuri Hedonisme. Ku bernafas dalam kedinginan yang menggigit tulang hitam sambil cuping telingaku menangkap teriakan dan esakan yang bergempita.
Tangisan banduan lain yang disiksa barangkali.

Selang beberapa ketika, mataku lelap dalam sedar, memikir seribu satu kemungkinan yang bakal berlaku.

Tiba-tiba, tidur ayamku termati mendengarkan kuakan pintu besi.

"Bangun kau dan ikut aku. Cepat !"

Dengan langkahan longlai dan tangan yang bergari, ku gagahi diri menuruti pengawal itu ke suatu bilik kecil.

"Silakan duduk wahai manusia yang beragama. Maafkan atas kekasaran beta siang hari tadi."

Aku seakan tidak percaya. Susuk dihadapan kini berubah 360 darjah perilakunya. Ku duga pasti ada udang di sebalik batu, manakan boleh berlaku sesuatu jika tidak mempunyai punca. Namun, aku cuba berbaik sangka. Ku diamkan diri tanpa sebarang bicara.

"Wahai pemuda , beta ingin menawarkan apa sahaja yang kamu hajati. Sebut sahaja apa yang terlintas di benak nafsumu. Hatta, anakanda kesayangan beta, Puteri Jelita Feminisme pun beta sanggup berikan. Tapi dengan satu syarat..."

..bersambung

No comments: