Friday, May 22, 2009

Ribut

(i)

Semua sudah tahu. Dalam tempoh seminggu, kelas kawan aku yang jauh nun utara kampung aku yang berdindingkan kayu, yang hebat dihentam ribut melulu, bertukar-tukar ketua kelas, rimas dan lemas.

Dulu Nazri naik setelah sekian lama dipegang dek Julat, lepas tu tiba-tiba satu pagi si Zamzar budak baru datang mengaku dialah ketua kelas pilihan rakan sebaya yang inginkan perubahan dalam bilik darjah agar ceria dan mewah. Dirujuknya ke Cikgu Tinggi , sahlah Nazri memang ketua darjah yang sah. Kawan-kawan aku ramai dah mula suka pada disiplin sekolah kesan ketegasan Cikgu Tinggi menangani isu ketua kelas ini.


Esoknya, tak sampai beberapa jam Nazri duduk semula kat bangku nombor 4 dari kiri kelas, tempat khas untuk ketua darjah, baru 3 kali Nazri mengetuai bacaan doa, tiba-tiba Puan Ayu, Guru Besar panggil dia ke pejabat. satu sekolah dah maklum, Puan Ayu memang jarang ada kat sekolah, selalu busy dengan direct selling tuppaware . Tapi, kes yang ini lain cerita, dia pula bersungguh-sungguh campur tangan sampai tak tidur semalaman. Apalagi, Zamzar senyum menyeringai dan melompat, kerusi no 4 dia confirm dapat.

Hari ini, Puan Ayu isyhtihar memang Zamzar ketua kelas yang sah, meskipun tak ada alasan kukuh yang ditaip dan difotostatkan untuk diedar kepada kawan-kawan aku untuk dibawa pulang ke rumah. Nazri akur, tapi bukan bermakna tersungkur. Kawan-kawan aku ramai gila kecewa, ada yang dah tak nak pandang muka Puan Ayu.

Aku yang jauh ni hanya mampu doa kawan-kawan aku selamat dan dapat belajar dengan tenang, walau aku tahu hakikat kerunsingan dan kecelaruan yang melanda batang tubuh dan jiwa tulus mereka.

(ii)

Alhamdulillah.

Kuliah Respiratory System saya sudah tamat. Lalu tinggal berbaki dua minggu waktu ulangkaji sebelum menempuh exam yang berbaki.

6 Jun 2009 - Mid. RS
7 Jun 2009 - Final RS
11 Jun 2009 - Final CVS
15 Jun 2009 - Final HLS

Doakan saya dan kawan-kawan cemerlang dalam peperiksaan ini dan juga ujian di dunia yang tiada henti.

Bittaufiq buat kalian yang sedang dan bakal berimtihan.


7 comments:

warkahskrin said...

zamzar?... macam name website utk download youtube..haha..zamzar.com

khaulah. said...

Ma'attaufiq wannajah fi imtihan.
Lama masa utk study tu ( 2 weeks), gunakan sebaik2nya.

InsyaAllah, kheir semuanya.

h a r i z, H said...

hai dayat warkahskrin!

haha kelakar cerita ko naqeb

rozailiaswan said...

haha..
mmg mantap la crita ni..
amat tertarik sekali dengan gaya bahasa dan penggunaan kata..
mirip dan berisi..

mahasiswa said...

warkah skrin, hariz.H, rozailiaswan,

cerita sekadar penggerak minda. ;)

khaulah,
insyaAllah, syukran.

guntur said...

dah macam faisal tehrani pulak aku tengok

teruskan usaha

bila nak buat novel

mahasiswa said...

faisal tehrani..? ;)

insyaAllah.
doa2kan ye. :)