Friday, October 17, 2008

Aku Seorang Syabab

" Syabab, bisur3ah, ya syabab"

Ya, itulah panggilah buat pemuda di sini. Panggilan buat golongan yang masih kuat bertenaga, jiwa membara, fikiran yang sihat dan mampu membuat perubahan kepada dunia. Itulah sepatutnya.

Kadang -kadang tergelak juga dalam hati, kalau diterjemahkan dalam bahasa kita.

"Wahai pemuda, cepat sikit".

Ya. Aku seorang pemuda.

Namaku

Ada peristiwa yang sedikit lucu selepas saya dilahirkan. Bandar Pusat Jengka, Pahang. Ya,itu tempatnya. Setelah jasad ini lahir, atuk saya bergegas dari Muar menaiki kereta api menuju ke Pahang. Ditanya apakah nama saya .

نقيب

Dibacanya,

قسيم

Emak beberapa kali memberitahu sebutan nama saya. Namun, Kassim juga pilihan atuk.
Al-fatihah buat arwahnya.

Teringat saya semasa di bangku darjah dua, seorang cikgu bertanya kenapa nama saya pelik? Naqeb. Susah nak sebut. Pelikkah.

Tahun lepas saya bertemu seorang pemimpin yang disegani, beliau bertanya nama saya dipilih kerana ayah saya selalu masuk usrah kah?

Ya, ada apa dengan nama?

Pengaruh

Nama itu membawa pengaruh.

Lihat sahaja barang yang berjenama, walau semahal mana, ada juga yang sanggup mengikat perut asalkan apa yang dipakainya adalah popular di mata manusia.

Ya, nama itu mempengaruhi diri. Tengok sahaja budaya melayu yang meletakkan gelaran dalam heiraki kekeluargaan. Abang Long muncul dahulu, diikuti oleh Angah,dan lain-lain. Gelaran itu bukan gelaran kosong, namun isi harus ini dengan rasa tanggungjawab.

Kalau dalam kalangan masyarakat Arab, gelaran seorang bapa akan dinisbahkan kepada anaknya. Abu Ain, Abu Umar, Abu Muhammad dan lain-lain lagi. Hubungan kekeluargaan yang begitu ketara kuatnya.

Syabab

Ketika membaca novel Syabab Musafir Kasih, saya mengkagumi watak utama novel itu. Kepayahan yang dilalui mengajar diri untuk merealisasikan namanya, Syabab. Liku dilalui sebagai tarbiyah fitrah.

Moga syabab itu menjadi syabab. Bukan si lembab.

No comments: