Monday, March 23, 2009

Kembara ke PETRA

Alhamdulillah.

HLS telah sudah berlalu exam pertengahannya.
Sudah dua hari kuliah CVS sudah bermula meski hari ini hari pertama buat aku dan dua belas geng kembara.
Catatan kali ini sekadar berkongsi cerita dan sebagai terapi aku untuk meringankan kepala.
Menulis sesuatu yang menenangkan. Kalau tidak percaya dan belum pernah rasa, apa kata kau cuba. Ok ? :)

Kembara ke PETRA

Peserta : 13 orang pelajar Perubatan Tahun 2 Just
Penganjur : Dirahsiakan namanya demi tujuan keselamatan
Durasi : Satu hari
Kenderaan : 3 Lancer

Gambar 1

Muka rakan-rakan yang keriangan melihat pak cik Arab mengisi minyak yang berharga 7 Jd untuk 8 Liter. Kalau di stesen minyak, boleh dapat 20 JD. Alkisah, minyak tidak mencukupi di tengah jalan dan akhirnya terpaksa beralah membeli minyak yang mahal.

Bila sudah naik kenderaan dan menyambung perjalanan, kawan aku bersuara.

" Kalau depan ni ada stesen minyak, rugi kita isi minyak tadi. "

Aku memikirkan mesej disebaliknya.
Memang kita manusia yang terbatas jangkauan, terpaksa membuat keputusan kerana kita tidak tahu samaada peluang itu ada atau tidak dihadapan.

Gambar 2





Aku lalu sambil melemparkan senyuman dan salam kepada pak cik ini yang menjaga di pintu gerbang.
Terdetik dalam hati kesanggupannya berdiri di bawah mentari sambil mengenakan kostum ala-ala panglima sambil menyambut kedatangan pengunjung dari serata dunia.
Di raut wajahnya, aku hanya membaca bahawa dia bangga dengan warisan sejarah yang tidak ternilai harga di tanah airnya. Itu hanya bacaan aku.

Gambar 3

" Donkey?" pelawa ramai pemilik haiwan yang tidak sebesar mana ini.

Aku nampak seorang budak lelaki turun dari keldainya, mencapai sebiji batu bersaiz penumbuk, lalu dihentakkan ke kepala kedainya demi memaksa haiwan itu berjalan.

Aku terfikir kenapa orang selalu kata , " Bodoh macam keldai ".
Aku rasa tuannya yang zalim lebih bodoh dari makhluk yang berkhidmat senantiasa.


Gambar 4


Ini gambar cenderahati yang dijual oleh peniaga-peniaga di sini, dari serendah-rendah kawasan terik, hingga menggunung tinggi di atas bukit. Di atas puncak yang tinggi pun ada yang sanggup mendaki demi mencari rezeki.

Gambar 5

Lereng bukit untuk ke Al-Dayr. Perjalanan dari bawah untuk ke sana mengambil masa hampir 45 minit tanpa keldai, maksudnya berjalan kaki. Ketika sedang berehat mengumpul tenaga, seorang lelaki yang sudah berusia menegur saya.

" Hai, kamu orang muda! " tegur warga Belanda itu.
Kagum juga dengan semangatnya walau sudah berusia.

Lalu saya berjalan bersamanya sebentar sebelum meninggalkannya usai isterinya muncul tidak beberapa lama.

Gambar 6
11 daripada 13 telah berjaya menamatkan misi ke sini . Al-Dayr adalah monumen terbesar yang terdapat di Petra.

Gambar 7

Boria padang pasir. Nasib baik keldai dan unta tidak berminat warna merah..:)

Gambar 8


Manusia adalah sebahagian dari sejarah.
Monumen khas dari Malaysia :)

Gambar 9

Bakal doktor yang merenung masa hadapan.
Teringatkan kawan-kawan di Science Hall 2. :)

Gambar 10


Di atas tikar sejarah,
Batu bisu beribu berteleku rebah,
Debu-debu kisah terpalit di dedaun rasa.
Semilir halus memahat tubuh jiwa,




No comments: