Wednesday, April 15, 2009

ADAPTASI

" Filem Adaptasi Novel Mengungguli Anugerah "


Mat Yu menatap tajuk utama di dada akhbar, matanya bersinar mekar dan bibir tersenyum lebar. Ada suatu akal sedang menari ligat di paksi mindanya. Tangan kanannya mencapai pena hitam lalu mencoret sesuatu di atas helaian putih.Sudah seminggu dia duduk terperuk di kamar pejabatnya.


Lengang.


Tiada projek yang masuk meski sudah puas pihak yang dipujuk, barangkali mereka sudah makruf dengan produk yang dihasilkan oleh syarikat Mat Yu, kos menelan jutaan ringgit, publisiti mengalahkan Hollywood, namun hasilnya mengecewakan. Jalan cerita klise, pelakon yang lebih sudu dari kuah dan sambutan yang dingin dari peminat filem tempatan.


Persaingan dalam industri yang diceburinya menuntut untuk menghasilkan sesuatu yang relevan dan segar. Masing-masing berlumba-lumba untuk memenangi hati masyarakat dengan pelbagai cara, hingga ada yang terlupa bahawa khalayak adalah manusia, yang ada akal dan dijiwa, yang perlu diisi dan disubur, bukannya hanya ditabur dengan hiburan picisan yang membenak kepala dan menyesakkan kerongkong nafas selaku hamba.


" Ishh..! Tak boleh jadi kalau macam ni, gulung tikar nampaknya aku akhir tahun ni."

Tut.


Punat di telefon ditekannya lalu dipanggilnya setiausaha yang setia menanti di sudut meja meski kerja pengurusan tiada sisa dek ketiadaan projek yang sudi bertamu ke syarikat mereka. Bulan ini sudah masuk bulan kelima periuk nasi mereka tidak berasap.


Tuk. Tuk.


" Masuk."


" Ya, bos. Ada apa yang boleh saya tolong. Bos nak kopi ke? "


" Eh, awak ni. Ingat kerja saya asyik minum sahaja ke dekat pejabat ni."


" Maaf, bos. Kalau macam tu, apa halnya? Ada projek baru ke? Ke ada pekerja baru yang kena pecat? "


" Perli saya nampaknya. Macam ni, saya ada cadangan bernas,saya nak buat filem hasil adaptasi novel yang popular. Awak tengok Hollywood, mereka boleh kaya raya dengan cara macam ni. Kita juga boleh. "


" Macam menarik idea ni. Tapi, novel apa yang bos nak adaptasikan?


" Eh.. awak Tanya saya pula. Awak kan peminat novel, mestila awak tahu novel apa yang sedang meletup sekarang ini kan. "



" Hah! Yang tenagh meletup sekarang ni novel MERDEKA, Dari Penjara ke Singgahsana. "


Mat Yu mengerutkan dahi, pelik benar judul novel yang terhangat itu, fikirnya anak-anak kini terkinja-kinja merebut novel yang mengangkat tema cinta, paling kurang menggilai novel seram yang berpasakkan kepercayaan karut masyarakatnya.

Dia menghidu kejanggalan tentang apa dicadangkan Yati.


" Awak biar betul Yati. Macam kurang menarik sahaja. "


" Betul bos. Novel ni dah jadi betseller. Saya pun tidak pasti kenapa ia digilai oleh ramai anak muda khususnya. Mungkin kerana mereka sudah muak dijajah dengan cinta murahan, hiburan picisan yang meloyakan dan dadah ideologi songsang yang membenakkan akal segar mereka. Novel ni mengangkat tema kebebasan dari segala yang tidak berhak menguasai kita, merangsang pembaca untuk merasai kelazatan terbang ke langit udara. ".


Yati menerangkan tentang kekuatan novel yang semakin laris di pasaran.


" Wah, tinggi bahasa awak ya. Baiklah, carikan saya cara untuk menghubungi penulisnya. Saya mahu projek ini disegerakan. "


" Biasalah bos, terkesan dengan suntikan bahasa yang merdeka dari anasir penjajah . Ok. "


bersambung....

-blog dah bersawang, sedang mencari ruang untuk seimbang

No comments: