Monday, April 27, 2009

Kun Fayakuun


Kun Fayakuun

Sepotong kalimah dari surah Yaasin telah dijadikan judul filem terbaru produksi karyawan Indonesia untuk mengangkat mesej mengajak manusia kepada pergantungan kepada Allah.

Semalam, saya dan beberapa orang sahabat mengambil waktu senggang usai tamat imtihan untuk menonton filem ini. Sudah seminggu saya tahan diri untuk menontonnya demi mengulangkaji. Alhamdulillah, saya rasa kaya usai menonton hasil kerja sutradara yang berusaha menjadikan filem sebagai wadah dakwah.

Jalan cerita yang ringkas tetapi dikuatkan dengan plot yang baik serta pembawaan watak yang cukup berjaya menjadikan filem ini sarat dengan seribu pengajaran.

Segala-gala pergantungan diletakkan kepada Tuhan dengan ikhtiar siang dan malam.

Latar kemiskinan yang ditonjolkan cukup menginsafkan. Bapak si penjual kaca yang berusaha mencari sedikit wang buat mengisi perut anak-anak mereka.
Si anak yang menapak ke masjid yang jauh semata-mata mahu mencari kekhusyukan demi berdoa buat ayahnya.
Isteri yang setia bersama suami saat susah dan senang.

Adegan yang paling saya tersentuh, saat Ibu mengaut baki nasi dari bekas lalu menjamahnya demi mengalas perut usai menuangkan nasi semuanya ke pinggan anak-anaknya.

Sememangnya filem sebegini selayaknya diangkat dan dicontohi demi memastikan industri perfileman tidak menjadi medan untuk mengaut keuntungan dan menabur keseronokan.

Bagi saya, Islam bukan subjek tempelan bagi meraih perhatian dalam filem sebegini, tetapi adalah asas dalam menghidupkannya demi mengajak manusia kembali kepada Allah.

Filem Kita


Industri filem kita diakui memang berkembang dari sudut bilangan. Bagi saya, kita masih lagi ketandusan mesej untuk membina manusia.

Adegan berpelukan, ala-ala berciuman dan di ranjang semakin berani ditayangkan.
Adakah tanpa adegan sedemikian, filem itu akan jadi cacat, tempang.

Wajibkah untuk menunjukkan dua orang itu suami isteri, maka seharunsya baring satu katil dan berselimutkan yang sama, merangkul mesra. Walhal, mereka hanya suami isteri di lokasi sahaja.

Dalam filem Kun Fayakuun, Bapak dan Ibu berjaya menghidupkan watak sebagai suami isteri meski tidak bersentuhan, tetapi sebaliknya dengan menunjukkan tanggunjawab dan kesetiaan serta kesatuan dalam membina rumah tangga yang diredhai Allah.

Renung-renungkan dan selamat menonton ya bapak-bapak dan ibu-ibu semua.

5 comments:

zul said...

salam...

sape ader citer ni???

mahasiswa said...

wasalam. ade. maila dtg uma.

mUneer said...

mai lah umah kami
hehe

rasydan said...

salam. lama tak menapak di sini.

aku mau aja liat film 'perempuan berkalong sorban'...iya yang bikinnya orang yg sama bikinin ayat2 cinta. kontroversial juga film ini dong, dengarnya tentang feminisme dalam islam. cuba cari'in bukunya di bookfair minggu lalu tapi gak ketemu sama bukunya. mau donlod filmnya tapi tak bisa dicari sih.

apapun, test gue dua minggu lagi. gue takut sih. Mohon sama Allah agar kuat..

selamat semua...

mahasiswa said...

aku doakan kamu succes ya.

jangan ribut2( cuak..selambe je bantai hehe ), insyaAllah dipermudahkan. bittaufq. ;)