Saturday, April 11, 2009

Pucuk Pisang


Alhamdulillah.

PERMAI OPEN SPORTS DAY 2009 telah melabuhkan tirainya petang tadi. Bertemakan " SYABAB PERKASA, AKHAWAT BERTENAGA, HARAPAN AGAMA!!", hari sukan kali ini merupakan flatform terbaik bagi mengasah bakat ahli dalam bidang sukan yang mengisi kejohanan kali ini sekaligus mengerat hubungan sesama ahli.

Ucapan Ustaz Arman, Pegawai Atase Pendidikan JPM tadi memang benar, sukan sepatutnya menjadikan landasan untuk menjadi kita semua sebagai " KITA ", memecahkan tembok yang terbina dengan mewujudkan semangat kesukanan tanpa mengira jurusan, negeri dan apa jua yang bisa memisahkan kita. Semangat kesukanan yang tinggi dapat mengelakkan kita dari tercetusnya rasa tidak puas hati dan perbalahan yang menunjukkan ketidak matangan dalam arena kesukanan seperti yang berlaku di sebuah negeri baru-baru ini.

Syabas saya ucapkan kepada AJK Pelaksana dan semua pihak yang terlibat dalam menjayakan kejohanan kali ini.
Tahniah kepada semua ahli yang memberikan komitmen di lapangan juang dan medan sokongan.

**********************************************************************************

Macam laporan sukan sekolah pula tulisan saya di atas. :)

Alhamdulillah.

Sasaran saya untuk kejohanan kali ini tercapai. Dua emas untuk acara 1500m dan 4x400 m.
Saya memang meminati dua acara ini kerana ada falsafah di sebaliknya. Saya ingin kongsikan apa yang saya pelajari dari dua acara ini.


1500 m

Memang tidak dapat dinafikan, ini acara paling meletihkan, silap hari bulan boleh pengsan di tengah jalan. Hampir empat pusingan perlu dihabiskan dengan jumlah peserta yang ramai merupakan satu cabaran.

" Macam mana stamina anta boleh kuat? " tanya seorang senior saya ketika kami sedang berjogging di sekitar Universiti Yarmouk.

" Stamina saya tak kuat, cuma saya letakkan aim je. "

Saya ibaratkan perjalanan 1500 m itu sebagai lorong perjalanan yang saya lalui. Ada matlamat yang jelas yang tersedia di hujung garisan seawal kaki mengorak langkah memulakan larian.
Strategi yang terancang perlu digunakan, bagi saya siapa yang terlalu menggunakan tenaganya secara melampau di awal perlumbaan, dia akan pancit di tengah jalan. Apa yang penting, kosisten.

Hari ini, baru dua pusingan saya sudah terfikir hendak menghentikan larian. Memikirkan badan yang sudah kehabisan tenaga, hati menjerit supaya berhenti. Saya suka melawan perasaan ini, bila rasa percaya itu ada dalam hati, tubuh ia pasti mampu memenangi rasa ingin mengundur diri.

4x400 m

Hidup ini memerlukan sinergi antara kita dan komuniti. Begitulah yang saya rasai saat menyempurnakan larian berganti-ganti. Melihat rakan sepasukan yang telah sedaya upaya meletakkan larian kami di kedudukan selesa, mana mungkin saya akan sambil lewa untuk menamatkan larian yang hanya sepusingan sahaja. Alhamdulillah, sejak dari form4 hingga sekarang, saya berjaya menyempurnakan larian untuk merangkul emas bagi acara ini.
Namun itu bukan kerana larian saya, tetapi kerana kesungguhan mereka yang berlari dahulu sebelum saya. Berkerja sepasukan itu lebih menyeronokkan, mengecapi kejayaan bersama hasil usaha yang digembleng dengan sedaya upaya.

Alhamdulillah. Kumpulan kami, " PUCUK PISANG " akhirnya dinobatkan sebagai juara.
Pucuk yang terkuncup akhirnya telah dituai hasilnya hasil usaha bersama. Tahniah buat semua.

- sedih sedikit kerana tiada acara balapan untuk KARISMA 09 :(

No comments: