Saturday, April 18, 2009

Satukan

KLIBF09 telah mula berlansung. Saya tumpang gembira dengan sahabat saya Hilal Asyraf yang telah mejejak langit, hasil pelancaran buku motivasi Langit Ilahi dan VT hasil karangannya.

Buat warga Irbid, Hari ini Mini Clinic JUST anjuran MMJ masih lagi berlangsung.
Malam ini ada forum yang menarik tajuknya, sebagai persedia menghadapi medan realiti yang bakal ditempuhi yang pastinya berbeza dengan zaman kini yang kadang-kadang penuh dengan keanak-anakan rentaknya.



Fatrah minggu ulangkaji untuk Cardiovascular System saya sudah bermula. Alamatnya, blog ini akan bersawang buat sementara. Maaf kepada yang setia menjengah MRP ini meski tiada entri yang dikemaskini.
Setelah puas mendaki di PETRA, berkeluarga di Aqabah, berboling di Amman, berlari di trek JUST dan tewas di meja pingpong, kini saya perlu fokus pada exam yang bakal tiba 25 April ini.

Zikir dan Tafakur




Semalam, Ustaz Wan Yusrizal ada menerangkan cara untuk rasa dekat dengan ALLAH semasa pengisian tafaquh hadis kedua dalam turutan hadit 40 menggunakan kitab Al-Wafi Fi Syarhi al-Arba'ina An-Nawawi karangan Doktor Mustafa Al-Bugho.

1) Zikir:
Menurut Ustaz Wan Yusrizal, dia pernah terjumpa seorang yang berzikir nama Allah hanya sekali, lalu mengalir air mata. Apabila disoal bagaimana dia mampu menangis sedimikian rupa, dijawabnya,
" Aku yang sebegitu hina ini, masih diizinkan untuk bibir aku menyebut nama-Nya yang Maha Suci. "




2) Tafaqur:
" Kalian yang amik medik ini sewajarnya banyak tafaqur. " lebih kurang begitu kata-kata ustaz.
Apa sahaja yang dilihat dan dikagumi di dunia ini, kita kembalikan rasa kagum itu kepada kekuasaan Allah. Dia Maha Pencipta.


Ilmu Yang Memahamkan.


Alhamdulillah, meneroka CVS kali ini membuatkan saya bersemangat untuk mendalami ilmu perubatan yang serba menakjubkan ini. Banyak yang saya tidak ketahui, mula difahami.

Selama ini hanya melihat ayah saya yang diukur tahap tekanan darahnya usai selesai hemodialisis, melihat ubat itu dan ini, darah yang mengalir lesu menerobosi mesin lalu dipulangkan kembali.

Melihat doktor yang ke hulu hilir berjuntai stetoscope di leher dan menggunakan sphygmomanometer untuk mengukur tahap hypertension pesakit.

Dulu saya hanya melihat, kini Alhamdulillah, saya mampu memahami serba sedikit tentang system yang menyalur darah segenap ceruk urat darah kita.

Saya juga mula faham tentang manusia. Kita ini sebaik-baik kejadian, namun ada batasan yang telah diletakkan Tuhan.
Jangan kita terlalu bongkak mendongak kepala ke langit dunia, kerana sampai satu saat nanti ajal pasti menjemput juga dengan pelbagai cara.

Sudden Cardiac Death.
Acute Myocardial Infarction.
Chronic Ischemic Heart Disease.




Merasakan hidup di kala muda ini adalah masa untuk enjoy, lalu makan mengikut nafsu semata, merokok hingga tak ingat dunia( walhal pada 23 Mac 1995, Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan ke-37 telah meluluskan FATWA PENGHARAMAN ROKOK ), malas untuk menjadikan diri sebagai pejuang agama Allah yang sihat tubuhnya dengan hanya berselimut di hujung minggu, kesannya pelbagai penyakit datang yang sememangnya diundang.

Akhir kalam, sayangi tubuh dan jiwa kita, agar kita mampu menyumbang secara maksimum di jalan ALLAH.

- bila ada isu yang mendapat perhatian, meski ada yang berbeza pandangan, itu menunujukkan masih ada sensitiviti terhadap persatuan. yang tak ambil cakna , bagaimana kalian? ;)
- " Satu Muslim Sedunia " !

2 comments:

sheila said...

bittaufeq CVS ni. moga anda tidak tewas di skrin komp.

Naqeb Sulaiman said...

amin. syukran.