Monday, April 20, 2009

" COLORS OF MALAYSIA "



" COLORS OF MALAYSIA "

Itu adalah tema skuad duta kecil Malaysia untuk Maarad JUST pada tahun ini.
Memang sesuai dengan seni hiasan dan latar belakang ruang legar pameran yang mengagumkan kali ini diserikan dengan tersergam kukuhnya sepasang replika Menara Berkembar Petronas.

Semalam saya bertugas sebagai penjaga booth untuk tempoh satu jam setengah. Saya banyak menerangkan tentang replika yang diperbuat dari sususan tin, sedikit pengenalan universiti di Malaysia, kepelbagaian bangsa di negara kita dan permainan tradisional yang menjadi tarikan di situ, congkak. Bayangkan, ada dua pemuda Arab yang bermain congkak di booth Malaysia lebih kurang satu jam setengah. Ok juga, sekurang-kurangnya ada petugas jemputan untuk menunjukkan cara bermain congkak kepada pengunjung lain.

Di Sebalik Tabir

Ya, memang tidak dinafikan, kita mampu menonjolkan Malaysia dari sudut pembangunan bangunan raksasa dan kayanya kita dengan warisan dan budaya. Dari gumpalan wawasan yang digagas sejak belasan tahun dahulu sehingga terbinanya mahligai pentadbiran yang membuka mata dunia akan hebatnya negara kita. Namun, ada perkara yang pastinya tidak akan kita relevankan untuk dipamerkan kepada rakan-rakan kita dari negara luar.


Bumi mana yang tidak ditimpa hujan.
Air laut juga ada pasang surutnya.
Dalam makanan enak dan mahal yang terhidang di atas meja santapan, pasti ada juga sekelumit bakteria yang menempel di atasnya.

Sejauh manakah kita cakna akan lompang-lompang yang perlu ditampung dan dicegah dari merebaknya ia ke segenap ceruk tanah Malaysia.

Membaca berita-berita di akhbar sahaja sudah mengorek rasa leka tentang sakitnya negara kita.
Setiap hari, ada sahaja berita yang kurang menyenangkan hati dan jiwa manusia, dari isu sekecil-kecil perkara hingga yang melibatkan sensitiviti masyarakat ammnya, segalanya berada dalam zon yang menggusarkan kepala bagi orang yang tidak memikirkan poket dan perut sendiri semata-mata.

Barah

Dalam artikel Aib Juvana Remaja yang disiarkan di Berita Harian, menurut
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, minggu lalu yang memetik statistik menunjukkan peningkatan kes jenayah bunuh, rogol, samun, merusuh, mencuri dan kesalahan lain membabitkan anak muda itu.


Selain peningkatan kes, jumlah tangkapan pelajar berumur antara 13 hingga 18 tahun juga turut mencatatkan peningkatan berbanding tahun sebelumnya.


Buktinya, bagi sepanjang 2007, sejumlah 1,836 kes jenayah dilaporkan dengan 3,383 pelajar ditahan. Angka itu meningkat sebanyak 382 kes kepada 2,218 kes tahun lalu yang menyaksikan seramai 3,725 pelajar ditahan.

Belum pun reda kejutan akibat kenyataan Musa, Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye pula mendedahkan, dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini saja, seramai 295 pelajar berusia antara 13 hingga 18 tahun terbabit pelbagai kes jenayah termasuk membunuh. !

Salahnya dimana? Adakah sistem pendidikan kita lemah kualitinya dalam melahirkan produk anak bangsa yang berkualiti bukan sahaja mindanya, malah emosi dan syahksiah?
Atau puncanya kerana pengaruh hedonisme yang semakin melonjak ke segenap udara?
Atau kurangnya individu atau kumpulan yang sedar akan tanggunjwab dakwah dalam hidup yang sekelumit cuma masanya?
Anda jawab.

Komuniti Kita

Alhamdulillah, di Jordan ini, belum pernah lagi kedengaran kes bunuh, rogol, samun, rempit berlaku dalam kalangan pelajar Malaysia. Nauzubillah.

Namun, adakah ini menghalalkan tubuh dan jiwa kita untuk duduk selesa kerana tidak dikelilingi masalah sedemikian rupa? Anda jawab .
Kalau setakat masalah pengurusan dalam program, ikhtilat yang haram, sensitiviti dalam hidup bermasyarakat, ketandusan di dewan kuliah, kita sudah rebah dan malas untuk ambil kesah, bagaimana agaknya tingkah dan perilaku kita apabila terjun dalam komuniti sesudah pulang ke Malaysia kelak.

Adakah apabila anak kita ditangkap kerana merogol rakan sekuliah, adik kita dipenjara hasil serbuah dadah, kakak kita gila kerana kemurungan yang berpanjangan setelah mengasingkan diri dari masyarakat, baru kita buka mata bak sudah terhantuk, baru terngadah?

Anda dan saya jawab. Ya, kita jawab dengan respons jiwa dan tingkah kita sekarang, bukan sesudah musibah kelak mendatang.

-bila ada artis yang terbuat salah dan mengatakan tidak menyesal, ramai yang cuba membersihkan namanya, namun apabila kata-kata ulama' dieksploitasi, lain pula halnya. apa kes?

1 comment:

c's said...

haih~ pe gambanye macam pelajar perempuannye sangat ganas bergaduh.. isk.. isk.. n isk..