Monday, April 6, 2009

DIRI atau ISI dingati??

Mafraq, 4 April 2009

Alhamdulillah, kelmarin saya berpeluang menyertai Bengkel Teori Pengucapan Awam 2009 bertempat di Universiti Al' Al-Bayt. Tahniah diucapkan kepada PRISMA dan BKAN-BKAN yang terlibat dalam menganjurkan program yang bagi saya amat penting dalam melahirkan mahasiswa yang mampu tampil ke hadapan untuk menyuarakan pandangan secara berketerampilan dan tidak kecelaruan.

Pada pandangan saya, apabila sudah berada di level pelajar universiti, ilmu bukan jadi persoalan untuk dikongsi kerana tahap pembelajaran kita di dalam kuliah dan di luar akan semakin meningkat, walaubagaimanapun segala-galanya bergantung kepada kesedaran diri. Namun, yang menjadi kelemahan ramai di kalangan mahasiswa adalah ketidak upayaan dalam berucap di khalayak ramai dengan berkesan.

Cabar Diri.

Alhamdulillah, dalam bengkel kelmarin, saya dan ahli kumpulan berpeluang berkongsi pengalaman dan tips pengucapan awam yang berkesan.
Percayalah, masing-masing punyai potensi selagi mana meletakkan kemahuan di hati.


Lalu, saya cabar ahli kumpulan saya untuk berucap spontan dengan tajuk yang diundi.

Ayat-ayat Cinta.
Batu.
Mawi.
Dakwat.
Jam tangan.
Rempit.

Tajuk yang diberikan itu saya minta mereka olah agar mampu menaikkan ia sebagai satu topik yang berada pada level yang relevan untuk dibincangkan.

Saya berikan contoh KASUT.


Kalau zaman sekolah rendah dulu, dapat perkataan kasut, bolehlah kita bicara soal kasut sekolah putih yang dibeli ayah sebelum tahun baru menjelma, kasut raya yang dibeli oleh emak di pasar malam. Kasut itu jenamanya itu dan ini.

Apa salahnya di saat ini, kita bukakan topik kasut itu menjadi simbolik keberanian.
Lihat sahaja wartawan Iraq , Muntazer al Zaidi yang dihukum penjara kerana balingan kasutnya ke arah bekan Presiden George W Bush. Kasut itu diabadikan dalam bentuk ukiran besar di Iraq dan menjadi satu isu yang diperkatakan di seluruh dunia.


Itu sekadar contoh, banyak lagi yang boleh diolah dengan secebis kalimah.

Saya berikan ahli kumpulan masa seminit setengah untuk bersedia, dan empat minit untuk berucap di hadapan. Alhamdulillah, semua mampu berucap dengan pelbagai gaya dalam empat minit yang diperuntukkan. Syabas buat kalian. :)

Sebelum menutup sesi mencabar diri, saya minta setiap ahli berikan sepatah perkataan yang muncul dari hati tentang apa yang mereka telah lakukan sebentar tadi.

Sedar
Nilai tambah

Ubah diri
Bakat
Baiki
Asah


Moga sama-sama kita kita sedar untuk mengubah diri untuk memberikan nilai tambah dengan membaiki kelemahan serta mengasah bakat yang terpendam dalam diri.


DIRI atau ISI dingati??

Pernah kalian menonton ceramah sesiapa yang hebat di pentas , berapi-api ucapannya.
Kemudian selang beberapa bulan kalian ternampak kelibatnya.

" Eh, aku macam kenal je dia ni. Betullah, dia yang bagi ceramah umum kat kampung aku tiga bulan lepas "
" Betulke? Dia bagi pasal apa? Apa isi ceramahnya? "

" Erk. aku lupalah. Tapi yang penting, best. "


Kita dihadapan bukan untuk diingati dan dikenang-kenang gaya dan penampilan kita serta lawak jenaka yang memecah perut khalayak penonton. Itu hanya bonus untuk menarik perhatian penonton untuk turut serta menghayati apa yang ingin dibawakan.

Bagi saya, apa yang penting adalah point yang diberikan itu jelas dan nyata.
Kekaburan hanya merugikan sedangkan itu yang selaku dilakukan.

Kali ini,saya mengajak kita mengaplikasikan dua perkara dalam pengucapan kita.

1) Pertama, jom kita guna teknik PERNOMBORAN dalam menyampaikan isi.

Biarlah ceramah kita yang dua jam itu hanya ada isi Satu dan Dua, daripada panjang berjela dan berapi, tapi pendengar hanya hangat-hangat tahi ayam menghayati, balik rumah lupa apa isinya kerana sukar membezakan antara isi utama dan jenaka serta huraian yang menyimpang hingga ke mana-mana.

2) RAIKAN MANUSIA di hadapan.

Kita berbicara di hadapan manusia yang punya hati dan perasaan, serta fokus tumpuan dan beberapa kelamahan. Perkara yang penting adalah soal eye contact.
Kita berpidato di hadpan ratusan orang, tetapi mata melilau ke atas mencari bidadari turun dari kayangan barangkali. Lalu, bagaimana pendengar di hadapan, bukankah mereka adalah sebahagian dari ucapan kita. Begitu juga dengan nada ucapan, mereka bukanlah tunggul yang tiada perasaan, mampu mendengar alunan suara mendatar atau senada selama dua tiga jam.
Raikan manusia mengikut kadarnya.

Itu sahaja untuk dikongsi buat kali ini dari insan yang masih belajar untuk berkongsi.
Ikhlaskan niat dan perbaiki teknikaliti dalam berucap, moga apa yang kita sampaikan memberi manfaat buat kita selaku yang ingin berkongsi dan pendengar yang sedia menanti. InsyaAllah.

-insyaAllah,aktiviti kelab pengucapan awam di Irbid akan dimulakan tidak lama lagi, sama-sama kita giatkan usaha melahirkan mahasiswa berdedikasi
- saya minat kelantangan DSAI berucap dan ketenangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz memberi ceramah

- sama-sama doakan kemenangan pihak yang memperjuangkan kebenaran dan rakyat dalam pilihan raya esok.

No comments: