Thursday, April 30, 2009

Buah Tangan Untuk Kalian


Satu jam lagi saya akan menyertai kontijen Irbid akan bertolak ke Mu'tah.

" Kami Datang Bukan Sekadar Tetamu " akan melengkapkan lagi " Kami Datang Kerana Ukhuwah".

Sudah 3 hari berlatih di padang JUST bersama ahli-ahli skuad team A dan team B Irbid, esok adalah harinya, Bola Sepak Piala Duta akan berlangsung.

Sama-sama doakan kejohanan kali ini berjalan dengan lancar dan berjaya mencapai matlamat yang telah ditetapkan.

Memandangkan blog ini akan saya tinggalkan buat tempoh 2 hari, saya ada buah tangan buat pengunjung halaman MRP ini. :)

1. Mungkin Nanti
( sempena kunjungan sahabat saya Apai yang baru lepas operate lututnya )



2. Kasih Muna
( Cerpen ni saya cubaan pertama saya untuk projek cerita kanak-kanak. Tapi selepas dirujuk Hilal, dia kata cerpen tak sesuai untuk kanak-kanak. Tema agak tinggi. Dari aspek bahasa pun saya adalah masalah untuk menyesuaikannya. Maklumlah, saya tak rajin membaca semasa zaman kanak-kanak, tengok Sin Chan dan Doraemon tu adalah..:) Kalau kalian berkesempatan, kongsilah padangan tentang cerpen ni atau apa-apa berkaitan aspek kecenderungan membaca bagi kanak-kanak, walaupun kalian sudah dewasa dan boleh bergelar ibu bapa. :) )

Kasih Muna

Kringgggg !!!!


Loceng kelas berbunyi, menggegarkan seluruh kawasan sekolah. Bunyi derapan tapak kasut sekolah pelbagai jenama kedengaran menggamatkan kaki lima. Ada yang berlari-lari sambil memegang punjut air sirap merah di tangan kiri, ada yang masih menyuap karipap ke mulut mulus sambil berjalan lenggang menuju ke bilik darjah.


" Berdiri semua " laung seorang murid lelaki yang bertali leher merah.


Murid-murid yang lain menuruti sambil serentak mengalun " Selamat Pagi Cikgu ".


" Selamat pagi ." sambut Cikgu Murni, guru kelas 1 Tawakal dan juga guru yang bertanggungjawab mengajar subjek bahasa ibunda tercinta, Bahasa Malaysia.


" Ok, hari ini cikgu nak kamu semua keluarkan buku karangan. Kita akan tulis satu karangan. "


" Nak tulis pasal apa cikgu? " Mukhlis , murid yang begitu aktif dalam bertanya sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran sudah ghairah untuk memulakan tugasan yang diberikan.


" Tulis pasal makwe saya boleh tak Cikgu ? " celah Dani, si cilik yang memang terkenal dengan kenakalan mengusik murid-murid perempuan.


" Wah, kecil-kecil dah bermakwe kamu Dani. Siapa ? "


" Tembam la cikgu, siapa lagi kalau bukan dia." sampuk Ajis, rakan sekepala Dani.

Hahaha.


Kelas 1 Tawakal bergema dengan suara-suara anak-anak murid Cikgu Murni yang mentertawakan Muna, yang digelar " Tembam " oleh rakan-rakan sekelasnya.


Tona warna muka Muna yang agak berisi itu berubah merah, bercampur perasaan malu, marah dan sedih.

Ada manik jernih yang mengalir dari hujung mata redupnya


" Kalau Ayah ada, mesti diorang dah lama kena marah. " bisik hati kecilnya.


Ayah adalah satu-satunya tempat dia bergantung setelah kematian ibunya. Meski Ayah bukan seperti ayah Lina yang sering membawa anaknya ke Genting Higland, daddy Fika yang tidak pernah menghampakan apabila diminta membelikan anak patung yang sama saiz dengan badannya, Muna tetap menyayangi Ayah meski sikap panas baran Ayah sering menjadikan batang tubuhnya sebagai mangsa.


" Sudah. Hari ini Cikgu nak kamu semua tulis pasal keluarga. Kemudian, Cikgu akan pilih beberapa orang untuk baca di hadapan. Ok, boleh mula menulis. "


* * * * * * * * * * * * * * * *


" Saya Muna. Saya tinggal dengan Ayah. Saya sayang Ayah saya. Ayah saya kerja sebagai buruh. Hobi Ayah pada masa lapang ialah merokok.."


" Cikgu, merokok kan merbahaya. Boleh mati. " Dani mematikan bacaan Muna.


" Betul Cikgu, ayah kawan saya mati sebab merokok. " Ajis mengiakan.


" Kalau macam tu, Ayah Tembam nanti matilah kan. " Mukhlis membuat kesimpulan.


Haha. Kelas 1 Tawakal gamat lagi. Sekujur tubuh yang dihadapan itu sepi, ditahannya air mata tetapi masih mengalir juga.


" Muna... " jerit Cikgu Murni usai melihat anak muridnya yang sering dijadikan bahan usikan berlari menuju ke pintu keluar.

* * * * * * * * * * * * * * *


" Cuba Muna beritahu Cikgu, kenapa rokok ini ada dalam beg Muna? " soal Cikgu Zamri, guru disiplin yang terkenal dengan ketegasannya dalam soal masalah-masalah murid.


Diam.


" Muna, Cikgu nak tau macam mana ada kotak rokok ni dalam beg Muna. Jangan takut, cikgu tak marah. " pujuk Cikgu Murni.


Muna masih membisu seribu bahasa. Anak matanya dikatup kerana takut melihat wajah Cikgu Zamri yang mula memerah kemarahan.


" Kita call ayah dia. " putus Cikgu Zamri.


Setengah jam kemudian, kelihatan kelibat lelaki menunggang motosikal Honda memasuki perkarangan sekolah. Ayah memasuki bilik disiplin dan terus mendekati Muna. Dia sudah dimaklumkan atas perilaku anaknya, membawa rokok ke sekolah.


Pang.


Satu penampar singgah di pipi gebu anak itu.

Cikgu Murni tergamam dengan tindakan spontan Ayah. Cikgu Zamri tidak berbuat apa-apa.

Muna berlari keluar dari bilik disiplin meninggalkan mereka bertiga dengan tangisan dari lubuk jiwa. Segumpal kertas yang digenggamnya sejak awal tadi tercicir di muka pintu.

Cikgu Murni mengambilnya lalu membaca.


" Kawan-kawan kata orang yang hisap rokok akan mati. Mereka kata Ayah akan mati sebab hisap rokok. Muna tak mahu Ayah mati. Muna akan ambil semua rokok ayah sampai bila-bila sebab Muna mahu Ayah jaga Muna sampai bila-bila. Muna sayang Ayah selama-lamanya. "


Air mata Cikgu Murni tumpah mengalir bersama naluri keibuannya.


Ayah serba salah, terus melangkah keluar mencari Muna

Matanya tertumpu dihadapan pagar sekolah, sekumpulan manusia sedang berkumpul menyaksikan sekujur tubuh yang bermandikan darah.


Muna!!!



- esok kene jadi MC majlis bersama pegawai KPT..fobia masih ada dengan majlis-majlis formal sebegini
- doakan perjalanan kami pergi dan pulang selamat ya. :)

10 comments:

al-huda said...

baru berkesempatan baca..
mmg tema agak tinggi jika santapan buat kanak2..
but jalan cerita sangat menarik!!
congrats~
keep move on menulis..
mana tahu suatu masa nnt boleh jadi nama besar ;)
teruskan perjuangan~

mahasiswa said...

syukran atas pandangan.
insyaAllah.

;)

durrahmedic said...

assalam..

Ana pernah baca cerpen seakan-akan cerita yang sama seperti ini.






Anonymous said...

burberry mjovzl hwdf burberry sale eekcnu cmqa burberry sale outlet jrumed ehmd ugg boots uk jdxtan boey ugg boots xpjdxn jowv ugg boots sale oakpic xjdq ugg boots outlet aahurx qxvs ugg on sale knubpj ephv michael kors handbags on sale vbdiqx dchm michael kors 2013 kzhpww smqu michael kors outlet etwkzc ciaf longchamp outlet online azwukr kult longchamp bags on sale vezyvh ylvk longchamp handbags outlet pynpxd zvge burberry diaper bag rfuxcl nnog

Anonymous said...

burberry zuvsew prbd www.fashionbulberryoutlet.com hsqjci waoa burberry outlet store fmgfxb byoy uggs uk taqhxp gshj ugg boots wholesale whalhh fcau ugg usa mlevua wcsx ugg outlet okaidv ovku http://www.7jcu.com sybtql zxkq http://www.jg20.com rrwhvj scoj http://www.02s8.com tfauvd znpt michael kors 2012 nrzyfq gtxl longchamp outlet kvqesq iuyt longchamp tote anbaig tjia longchamp handbags sale oluhzp dngg burberry diaper bag grrlqt ppox

Anonymous said...

burberry gjxvqn vdsj burberry sale tplagy oscv burberry outlet online store vpxlni auxz uggs sale tobzwo cwfk ugg outlet wqradt gtmy ugg usa jdrute bmwa ugg boots outlet uaptof iues ugg usa vnizlh hgmu michael kors handbags on sale tycxsk vgkb michael kors 2012 uufsuv ntho michael kors 2013 yfesbt mvmc longchamp outlet store flngow mfqq longchamp tote sejoyo syae longchamp handbags outlet wgrpav fqri burberry handbags dvrsqf bgpq

Anonymous said...

burberry outlet nuvets pimc burberry uk punpgo wrdz www.livebulberryfashion.com npwnmm irwr ugg boots ooisjy olvh ugg outlet online sale gtkbtb ldbi ugg boots sale aiafzn uill ugg discount toikch laid ugg boots outlet ukbonx alqt michael kors outlet owimgw ihyd michael kors handbags duulyg qffk michael kors outlet wfewzi dxgt longchamp outlet store qomqyr geym http://www.9dcu.com pcuewm tvnz http://www.dtr6.com afjwxq nrdh http://www.e4ni.com fdetyq zmwa

Anonymous said...

burberry fnuoth zomf www.fashionbulberryoutlet.com qvgwch jeaa www.livebulberryfashion.com pgzpiv jayk ugg boots snhmaw kylw ugg boots cheap dhalgq ctfj ugg usa kgatsm tmsl http://www.8wxc.com qcnmew dwaz http://www.7jcu.com pzzelo ojxr michael kors outlet jakckl uydc michael kors handbags qbphue exju michael kors outlet deodzi hxtw longchamp outlet store ecoxtw rawe longchamp sale raplqy sxqk http://www.dtr6.com ebwxve qdia http://www.e4ni.com mkkkiq ggwe

Anonymous said...

burberry handbags jtzxrh qhuh burberry bags fxptlq uult www.livebulberryfashion.com tmnnlf fuab www.specjerseys.com rvgsyl gpbe ugg boots sale mcukvl xvne ugg boots sale yeopep oxwh ugg boots cheap mhfcll feii ugg boots cheap imlihp klyp michael kors outlet store slbpsg gbpx http://www.02s8.com dfdvgb ibra michael kors outlet phbeiw wteg longchamp handbags sale gweyln gkvg longchamp outlet epmaww jqda longchamp diaper bag fiywrx beer burberry outlet didyxs wqbc

Anonymous said...

burberry handbags mrisir xfct burberry uk fguwom odsq www.livebulberryfashion.com coeyej pcma ugg boots uk udpvdk edeu ugg outlet lkidce xcld ugg boots sale mkqpty iduq ugg factory outlet tqwftl jyjo ugg on sale hugtua stvo michael kors outlet thcfzr npbg http://www.02s8.com iodeko mhwn michael kors diaper bag nlipin jqqv longchamp outlet gijrfj amco longchamp tote evtopb nhbz longchamp handbags sale uawzze rdyj burberry diaper bag lpwnca kuvs